Sökning: "inskolning 2014"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden inskolning 2014.
1. Anknytning : hur påverkas barn i förskolan av att vistas i storarbetslag?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka några förskollärares erfarenheter på vilka sätt barns anknytning påverkas av att vistas i storarbetslag i förskolan. Vi har utgått från följande frågor; Vilka faktorer lyfter förskollärarna fram som centrala för barns anknytning? Vilka strategier tillämpar pedagoger i storarbetslag så att barnen utvecklar en trygg anknytning i förskolan? Den teoretiska utgångspunkt vi har utgått från i vår studie är John Bowlbys anknytningsteori. LÄS MER
2. Integrerad förskoleklass - lika men ändå så olika. Pedagogers
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Förskoleklass infördes som en valfri skolform 1998. Avsikten från regeringens sida var att förskoleklassen skulle fungera som en bro mellan förskola och skola, men forskning och undersökningar har visat att det inte riktigt blev som det var tänkt, utan att skolans traditioner har krupit ner i åldrarna. LÄS MER
3. Inskolningsmetoder i förskolan : Traditionell och föräldraaktiv inskolning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
4. Inskolning av barn i behov av särskilt stöd i förskolan : En fenomenografisk intervjustudie av förskollärarnas erfarenheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Studien synliggör hur olika förskollärare ser på och jobbar med inskolning av barn i behov avsärskilt stöd. I litteraturdelen redovisas styrdokument och tidigare forskning som belyserarbetet med inskolning i svenska förskolor, arbetet med barn i behov av särskilt stöd, hurpedagogernas kompetens påverkar det pedagogiska arbetet under inskolningen, samt enredogörelse av Bowlbys anknytningsteori. LÄS MER
5. ”Om man lyssnar på barnen så blir arbetet mycket lättare” : En intervjustudie av fyra förskollärares arbete med anknytning och relationsskapande under inskolningen till förskolan
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Inskolningen till förskolan kan vara omvälvande för barn och föräldrar och pedagogers bemötande kan påverka detta. Denna uppsats har inspirerats av feministisk poststrukturalism och syftet har varit att kritiskt anlysera pedagogers syn på anknytning och relationsskapande under inskolningen. LÄS MER