Sökning: "inskolning förskola"

Visar resultat 6 - 10 av 136 uppsatser innehållade orden inskolning förskola.

  1. 6. Introduktion i förskolan : - Ur förskollärares och vårdnadshavares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Berg Fisk; Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :Attachment; Caregiver; Introduction; Preschool; Relationships; Safety; Schooling; Anknytning; Förskola; Inskolning; Introduktion; Relationer; Trygghet; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om att undersöka hur förskollärare arbetar för att skapa en trygg introduktion av de yngsta barnen som för första gången ska introduceras i förskolan, samt vårdnadshavarnas tankar och upplevelser av introduktionen. Syftet med studien är att bidra med kunskap om både förskollärares arbetssätt och vårdnadshavares upplevelser av introduktionen. LÄS MER

  2. 7. Överlämning till första årskursen i anpassad grundskola : Elevers rätt till kontinuitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Kajsa Hedin; Olander Maria; [2023]
    Nyckelord :Anpassad grundskola; Förskola; Kommunikation; Process; Transaktionsförståelse; Transaktionsmodell; Överlämning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om vilka arbetsprocesser och kommunikationsprocesser som framträder i speciallärares och rektorers beskrivningar av överlämningsprocessen till första årskursen i anpassad grundskola. Studien har tre frågeställningar: Hur beskriver speciallärare och rektorer överlämningen till första årskursen i anpassad grundskola? Framträder det några arbetsprocesser i beskrivningarna och vilka är i så fall dessa? Vilka kommunikationsprocesser synliggörs i de arbetssätt som beskrivs? Studien genomfördes med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 8. Inskolning av de yngsta barnen i förskolan : En kvalitativ studie om vårdnadshavares och förskollärares berättelser om inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Filipsson Vanda; Amanda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; barn; berättelse; förskola; förskollärare; inskolning; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Studien belyser inskolning utifrån vårdnadshavares och förskollärares perspektiv. Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse för inskolning genom att undersöka vårdnadshavares och förskollärares berättelser om inskolning i förskolan. LÄS MER

  4. 9. Föräldraaktiv inskolning i förskolan - för vems skull? : En kvalitativ studie med ett föräldraperspektiv på föräldraaktiv inskolning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Öman; Simone Eriksson Sillanpää; [2022]
    Nyckelord :Förskola; föräldraaktiv inskolning; anknytning; trygghet;

    Sammanfattning : Studien syftade till att få en fördjupad förståelse för åtta föräldrars perspektiv på föräldraaktiv inskolning i förskolan, vilket har studerats ur ett anknytningsteoretiskt perspektiv. Studien utgick från en kvalitativ ansats genom semi-strukturerade intervjuer, via telefon eller zoom. LÄS MER

  5. 10. En god introduktion i förskolan : En intervjuundersökning om pedagogers uppfattningar av inskolning och olika inskolningsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lamis Al-ansari; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Anknytning; Introduktion; Barn; Anknytningsteori;

    Sammanfattning :     .... LÄS MER