Sökning: "inskolning och anknytning"

Visar resultat 1 - 5 av 125 uppsatser innehållade orden inskolning och anknytning.

  1. 1. Små barns anknytning. En intervjustudie om trygghet och omsorg i förskolan från ett förskollärarperspektiv vid inskolning.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Izabell Flodén Dinov; Julia Djupfeldt; [2024-02-27]
    Nyckelord :Anknytning; omsorg; trygghet; yngre barn; förskola; förskollärarperspektiv; intervju; anknytningsteori; inskolning; fenomenografi; ;

    Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan (2018) lyfter de vikten av att skapa en trygg omsorg för både barnet och deras vårdnadshavare vid inskolning. Från våra tidigare erfarenheter som förskollärarstudenter har vi upplevt en skillnad i hur olika förskolor tolkar omsorgsbegreppet och även hur mycket vikt de lägger vid omsorgsuppdraget. LÄS MER

  2. 2. Anknytning : En kvalitativ studie om förskollärares syn på inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Isabella Norell; Niklas Sjölander; [2024]
    Nyckelord :Anknytning; Anknytningsteorin; Inskolning; Förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att synliggöra hur förskollärarna skapar trygghet för barn under inskolning. Den metod vi har valt att använda oss av i vår studie är semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna har genomförts med sex förskollärare där samtliga arbetar med barn mellan 1-3 år. LÄS MER

  3. 3. "Man måste verkligen välja hur man planerar" : En kvalitativ studie om hur förskollärare planerar och genomför undervisning i samband med inskolningar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Nylund; Jennifer Svensson; [2023]
    Nyckelord :educare; förskola; inskolning; trygghet; anknytning; undervisning; planering; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare planerar och genomför undervisning i samband med inskolningar. Studiens undersökningsinstrument utgörs av en intervjuguide som är framarbetad för att besvara våra frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers uppfattningar på anknytning vid inskolning : En kvalitativ enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecca Holmstedt; Isra Emad Al-Asadi; [2023]
    Nyckelord :Attachment; educators; preschool; schooling; schooling methods.; Anknytning; förskola; inskolning; inskolningsmetoder; pedagoger.;

    Sammanfattning : Vår studies syfte är att öka kunskapen kring hur pedagoger uppfattar anknytning till barnen under inskolningen i förskolan. Den teoretiska utgångspunkten i undersökningen är ifrån John Bowlbys (1907-1990) anknytningsteori. Vi har använt oss utav en kvalitativ enkätstudie med sju respondenter för att besvara studiens syfte. LÄS MER

  5. 5. ”Det handlar om att skapa trygghet till vårdnadshavarna och barnen” : Hur förskollärare arbetar med anknytning vid inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lovisa Bergström; Clara Magnusson Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; inskolning; vårdnadshavare; förskollärare; anknytningsteori;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar med att skapa en trygg anknytning vid inskolningen. Att skapa trygga relationer med barnen under inskolningen är en mycket viktig process, för att barnen ska våga utforska och undersöka förskolans miljö. LÄS MER