Sökning: "inskolning som begrepp"
Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden inskolning som begrepp.
21. Att välja inskolningsmetod : en studie om förskollärares syn på inskolning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning När barnet börjar på förskolan medför det en stor förändring för både barn och föräldrar. Inskolningen innebär att barnet ska vänja sig vid en ny miljö och nya människor samt separera från sina föräldrar. LÄS MER
22. Autism : en studie om hur barn med autism lever i förskolans verksamhet utifrån pedagogernas perspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Examensarbetet behandlar autism och vad pedagoger har för erfarenheter av att arbeta med detta i förskolans verksamhet. Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i utvalda förskolor arbetar med diagnosen autism och hur det fungerar i förskolan. LÄS MER
23. Nio pedagogers uppfattningar av samlingen som fenomen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund Att barn lär sig i samspel med andra barn är något som ett flertal teoretiker påtalat i sina studier i flera år. Det sociala samspelet tillför mycket i barns utveckling, de tränar sig på att samarbeta samt att lära sig förstå andras behov och önskemål. LÄS MER
24. Att bli en del av ett kollektiv : En intervjustudie om barns anpassning till förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskapSammanfattning : Studien undersöker fenomenet inskolning i en svensk förskolekontext. Vidare undersöks hur pedagoger beskriver vad ett förskolebarn kan vara och hur man blir det. Avsikten är att genom en beskrivning av pedagogers roller i en inskolningspraktik visa hur barn anpassas till förskolan och blir förskolebarn. LÄS MER
25. Inskolning förr och nu : Pedagogers och föräldrars uppfattningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för didaktikSammanfattning : Lundgren, Johanna & Pant, Elisabeth (2009): Inskolning förr och nu. Examensarbete i didaktik. Lärarprogrammet. Institutionen för Pedagogik, didaktik och psykologi. LÄS MER