Sökning: "inskolningsmodeller"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet inskolningsmodeller.

  1. 1. Anknytningsstrategier och dess tillämpning till inskolningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Thea Zetterman; Emma Sigsjö; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; Anknytningsteori; Inskolning; Pedagogisk; Inskolningsmodeller;

    Sammanfattning : This bachelor thesis knowledge area is children's attachment in the preschool schooling of young children. This thesis is focusing on the strategies of achieving a good attachment during the schooling of young children to the preschool environment and to the chosen teacher. LÄS MER

  2. 2. Betydelsen av en trygg inskolning i förskolan - ur ett pedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Belkeze Halimi; [2022]
    Nyckelord :Inskolning; anknytning; anknytningsteori; inskolningsmodeller; inskolningsmetod; nyanlända barn; föräldraaktiv inskolning; traditionell inskolning; språk; kommunikation; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Abstrakt Denna studie handlar om att undersöka hur förskollärare resonerar kring olika inskolningsmodeller och hur de på bästa möjliga sätt jobbar för att bidra samt främja till en trygg inskolning för alla barn i samhället. Även för de barn som är nyanlända eller som är flerspråkiga och som har en mångkulturell bakgrund. LÄS MER

  3. 3. ”Min roll blir att skapa relation. Barn och föräldrar ska känna trygghet i att vara här” : En kvalitativ studie om åtta förskollärares erfarenheter kring inskolning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Titti Rhodin; Marianne Burlin; [2021]
    Nyckelord :inskolning; vårdnadshavare; trygghet; anknytning; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka åtta förskollärares erfarenheter kring inskolning i förskolan. Studiens har en kvalitativ semistrukturerad intervju som forskningsmetod, där åtta förskollärare intervjuats. LÄS MER

  4. 4. Anknytning under inskolningsperioden : Pedagogens roll som kompletterande anknytningsperson

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Suzanna Lozano; Alexandra Sahl; [2019]
    Nyckelord :anknytning; trygg bas; trygghet; otrygghet;

    Sammanfattning : Bakgrund Barn behöver trygghet för att utvecklas och vilja vara delaktiga i förskolans aktiviteter. Vi har valt att undersöka hur pedagoger arbetar för att etablera trygghet och en anknytning med barn under inskolningsperioden. Vi har dessutom undersökt om det förs dokumentation eller uppföljningsarbete gällande barns anknytning. LÄS MER

  5. 5. Anknytning : Pedagogernas roll och ansvar för en god anknytning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tina Hipsi; Annie Olofsson; [2018]
    Nyckelord :Anknytning; inskolning; pedagog; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Bakgrund Vi har valt att undersöka vilken roll pedagoger anser att de har för barnets anknytning, vidinskolning och vid olika inskolningsmodeller. Studien redogör för olika inskolningsmodeller som pedagogerna väljer mellan, svårigheter som kan uppstå vid inskolningen, pedagogernas roll för en god relation och vårdnadshavarsamverkan. LÄS MER