Sökning: "inställning elever idrott"

Visar resultat 1 - 5 av 113 uppsatser innehållade orden inställning elever idrott.

  1. 1. Bollspel i skolan: Lärares sätt att motivera och anpassa bollspel som innehåll i ämnet idrott och hälsa.

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Conrad Wahlsten; Albin Dahlqvist; [2024]
    Nyckelord :Social samverkan; pedagogiska åtgärder; kvalitativ intervjustudie; didaktik;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har allt fler kritiska röster höjts angående bollspel som innehåll i idrottsundervisningen i skolan. Argument som att det används allt för ofta och att bollspel riskerar att leda till att vissa elever exkluderas har varit ledande för kritiken gentemot bollspel. LÄS MER

  2. 2. Ombyte i anslutning till idrott och hälsa : Lärares inställning till elever som inte byter om

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :olov bergkvist; petter altin; [2023]
    Nyckelord :Ombyte; idrott; hälsa; hälsopedagogik; klassifikation; inramning;

    Sammanfattning : Att vara ombytt i idrott och hälsa är en självklarhet för många medan andra gör allt i sin makt för att inte använda något annat än sina vardagskläder på lektionerna. Lärare i ämnet har olika metoder för att få sina elever att delta ombytta på lektionerna, men de saknar stöd i styrdokumenten för att kunna kräva ombyte. LÄS MER

  3. 3. Idrottens trygghet och normer från lärarens perspektiv : En undersökning om lärares förståelse av trygghet och normer i ämnet idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Ludvig Möller; Rasmus Åkerman; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte & frågeställning Syftet med denna studie är att undersöka idrottslärares upplevelser och perspektiv i relation till elevers trygghet och normerna om fysisk aktivitet som rör barn och unga. Uppsatsen utgår från ‘‘Hur positionerar sig idrottslärare när det kommer till normer om att vara fysiskt aktiv?’’ och ‘‘Hur positionerar sig idrottslärare när det kommer till trygghet under idrottslektioner?’’ som frågeställning. LÄS MER

  4. 4. Att bemöta elever i behov av särskilt stöd i idrott och hälsa : Sex idrottslärares erfarenheter av arbete med extra anpassningar och särskilt stöd

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Elin Norling; [2023]
    Nyckelord :idrott och hälsa; extra anpassningar; särskilt stöd; undervisning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka och bidra med kunskap utifrån några idrottslärares erfarenheter av och förutsättningar för arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd. I studien har det genomförts intervjuer med sex idrottslärare som undervisar på olika låg- och mellanstadieskolor. LÄS MER

  5. 5. Vad är idrottsundervisningens syfte? : En studie om svenska och finländska gymnasieelevers upplevelse av idrottsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jennie Nylund; Jennie Korin; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Gymnastik; Gymnasieskolan; Sverige; Finland;

    Sammanfattning : Tidigare studier har visat att elever inte har så bra koll på varför de har idrott och hälsa respektive gymnastik och vad de förväntas lära sig. Syftet med föreliggande studie var att få kunskap om vad svenska och finländska gymnasieelever upplever att idrottsundervisningens mål och syfte är. LÄS MER