Sökning: "institutionell isomorfism"

Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser innehållade orden institutionell isomorfism.

  1. 1. Storstadsregionernas social- och arbetsmarknadsförvaltningars tankar inom organisationsteoretiska frågor i förvaltningen : en skandinavisk institutionell analys

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Carolina Gadderus Blom; Amanda Gelotte; [2024]
    Nyckelord :Scandinavian institutional theory; isomorphism; mimetic isomorphism; forced isomorphism; normative isomorphism; decoupling; sense-making; translation; idea diffusion; organizational change; Skandinavisk institutionell teori; isomorfism; mimetisk isomorfism; tvångsisomorfism; normativ isomorfism; löskoppling; meningsskapande; översättning; idéspridning; organisationsförändring;

    Sammanfattning : This study aims to explore the perspectives of the metropolitan regions’ social and/respective labor market administrations within organizational theoretical issues throughout a Scandinavian institutional analysis.  The study has been conducted with a triangulation method, which combines both qualitative and quantitative methods to increase the study's validity. LÄS MER

  2. 2. Tur och retur : Ett cirkulärt förhållande mellan köp- och returprocessen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Frida Holm; Jenny Lilja; Moa Ekström; [2023]
    Nyckelord :Return process; Return policies; e-commerce; communication; customer journey; profitability; purchase process; Returprocessen; returhantering; returpolicy; e-handel; kommunikation; kundresan; lönsamhet; köpprocess;

    Sammanfattning : Returer är ett ämne som fått stor uppmärksamhet i dagens modeindustri på grund av ökad medvetenhet om hållbarhet och för att returer utgör en risk för företags lönsamhet. I takt med att e-handeln växt har antalet returer ökat och det blir därför viktigt för företag att rikta resurser mot att förebygga returer. LÄS MER

  3. 3. Utredningsarbete – en förpappringsprodukt, för vem och till vad? : En kvalitativ studie i utredningsarbete för HR-specialister i offentlig verksamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Emma Björklund; Marie Sjölin; [2023]
    Nyckelord :Investigations; New Public Management; control system; responsibility; HRtransformation; organizational justice; legitimacy; new institutional theory; isomorphism; decoupling loosely coupled.; Utredningar; New Public Management; kontrollsystem; ansvar; HRtransformation; organisatorisk rättvisa; kunskap; erfarenhet; legitimitet; nyinstitutionell teori; isomorfism och isärkoppling löskoppling.;

    Sammanfattning : Dagens organisationer kontrolleras allt mer, där granskning och mätning tenderar att genomföras av all dokumentation som behandlats i offentlig verksamhet. I förlängningen är utredningar i offentlig verksamhet idag en vanligt förekommande arbetsuppgift för HR specialister och syftet med studien är att undersöka betydelsen av utredningar i kommuner. LÄS MER

  4. 4. Institutionalismens förklaring till företags tendenser att producera liknande hållbarhetsrapporter : en kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Jennifer Andersson; Sofia Wikman; [2023]
    Nyckelord :ESG; ESG-betyg; hållbarhetsrapportering; institutionell teori; isomorfism;

    Sammanfattning : Syfte: Refinitiv Eikon erbjuder betygsättning av företags ESG-prestation, data rankas för att möjliggöra jämförelse mellan olika företag. Till grund för betyget ligger bland annat företagens egna hållbarhetsrapporter, en rapport som inte innefattas av något obligatoriskt ramverk. LÄS MER

  5. 5. "The Bird is Freed" - En kvalitativ studie om social legitimitet på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hedda Palmstierna; Eric Oscarsson; Alice Ekstrand; [2023]
    Nyckelord :ledarskap; social legitimitet; sociala medier; Twitter; Elon Musk; Business and Economics;

    Sammanfattning : Fem nyckelord: ledarskap, social legitimitet, sociala medier, Twitter, Elon Musk Forskningsfråga: Hur kan ledare använda sig av kontroversiella uttalanden på sociala medier för att skapa och upprätthålla social legitimitet? Syfte: Syftet med denna studie är att skapa förståelse för hur ett kontroversiellt språk och uttalanden på sociala medier, med Twitter som exempel, kan användas för att skapa och upprätthålla en social legitimitet. Detta görs genom att analysera ledaren Elon Musks tweets samt hur hans följare besvarar detta. LÄS MER