Sökning: "institutionella logiker"

Visar resultat 1 - 5 av 85 uppsatser innehållade orden institutionella logiker.

  1. 1. Svenska elitidrottsföreningars ledarskap och balansering av ideell- respektive kommersiell verksamhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Markus Lundborg; Gabriel Erdinc; [2023-02-16]
    Nyckelord :ideell; kommersiell; elitidrott; löskoppling; institutionella logiker;

    Sammanfattning : Den nordiska idrottsmodellen kännetecknas av att vara inkluderande för alla och i svensk idrottsrörelse organiseras idrotten i ideella föreningar med syftet att skapa glädje, gemenskap,engagemang och samhörighet. Däremot har idrotten likt mycket annat i dagens samhälle kapitaliserats och kommersialiserats i allt större utsträckning. LÄS MER

  2. 2. A TASTE OF AI : An inquiry into the AI readiness of microbreweries

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Tyr Bergsteinsson; Elliot Strömmer; Petter Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; AI; Artificiell Intelligens; Mikrobryggeri; Institutionella logiker; Institutional logics; AI-readiness;

    Sammanfattning : This thesis explores the challenges microbreweries face when implementing ArtificialIntelligence (AI) technologies and undergoing digital transformation, specifically focusingon the interplay between AI-readiness and institutional logics. By examining the AIreadiness framework proposed by Holmström (2022), the study aims to understand howmicrobreweries manage multiple logics in response to institutional complexity triggered byAI-initiatives. LÄS MER

  3. 3. Svårigheterna att upptäcka ADHD hos flickor : En kvalitativ studie om professionellas syn på arbetet med att upptäcka ADHD hos flickor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Alva Andersdotter; Saga Stjerneklev; [2022]
    Nyckelord :ADHD in girls; gender; organisation; institutional logics; cooperation; ADHD hos flickor; genus; organisation; institutionella logiker; samverkan;

    Sammanfattning : Studien hade till syfte att genom kvalitativa intervjuer undersöka hur professionella såg på ADHD-symtom hos flickor, samt hur de ansåg att arbetet med att upptäcka ADHD hos flickor i en tidigare ålder kunde underlättas, både genom samarbete och enskilt arbete. Fem semistrukturerade intervjuer genomfördes med fem olika professioner; en kurator från Barn- och Ungdomspsykiatrin (BUP), en socialsekreterare, en skolkurator, en lärare samt en fritidspedagog. LÄS MER

  4. 4. Medling vid anledning av brott: En behandling i skymundan : En kvalitativ studie om medlarnas erfarenheter kring samarbetet med polisen samt möjliga lösningar för verksamhetens utmaningar

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Carl Magnus Sjögren; Julia Sjöberg; [2022]
    Nyckelord :VOM; Sweden; new institutional theory; domain conflict; domain consensus; integration; collaboration; Medling vid brott; Sverige; nyinstitutionell organisationsteori; domänkonflikt; domänkonsensus; integration; samverkan;

    Sammanfattning : Victim-Offender Mediation (VOM) is a common measure to handle criminal behaviour among the youth. The treatment has however encountered some difficulties in Sweden given its inefficient implementation and organisation. LÄS MER

  5. 5. Kritiska faser i samverkan : En studie om logiker, spänningar och vakuum i institutioners samverkan kring skolgång för placerade barn och unga

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annika Davén; [2022]
    Nyckelord :collaboration; placement in out-of-home-care; schooling; institutional logics; institutional void; samverkan; placerade barn och unga; skolgång; institutionella logiker; institutionella vakuum;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute to an understanding of the need for collaboration in creating education plans and school placements for children and youth placed in out-of-home care. By interviewing nine representatives from social services, the municipal education department and primary and secondary schools, this study addresses tensions that arise in school planning in the critical phases for this target group: prior to placement in out-of-home-care and upon return home. LÄS MER