Sökning: "institutionen för språkdidaktik"

Visar resultat 16 - 20 av 176 uppsatser innehållade orden institutionen för språkdidaktik.

  1. 16. Språkanvändning och språkideologier bland elever på språkintroduktion : En kvalitativ småskalig studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Adis Fazlji; [2021]
    Nyckelord :Språkideologier; språkintroduktion; språkporträtt; semistrukturerade intervjuer; Bakhtin;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka språkanvändning och språkideologier i och utanför skolan bland flerspråkiga elever som läser på språkintroduktion. Frågeställningen var 1) Hur porträtterar flerspråkiga elever sin språkanvändning i en skolkontext och vilka språkideologier kan identifieras? 2) Hur porträtterar flerspråkiga elever sin språkanvändning utanför en skolkontext och vilka språkideologier kan identifieras? 3) Vilka skillnader och likheter finns i elevers språkanvändning och språkideologier beroende på kontext? Metoden bestod av att eleverna först färglade två språkporträtt för respektive kontext och sedan genomfördes en semistrukturerad intervju med dem. LÄS MER

  2. 17. Könsmönster i elevtexter : En induktiv innehållsanalys av texter skrivna av elever i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Johanna Silén; [2021]
    Nyckelord :Könsmönster; elevtexter; könsroller; genus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga de könsmönster som förekommer i texter skrivna av elever i åk 9, samt att se hur många karaktärer av olika kön som texterna innehåller. För att undersöka detta utgick studien från följande frågeställningar:   1.  Vilka könsmönster redovisar elevtexterna?   2. LÄS MER

  3. 18. Litteraturläsning i skolan : En historisk kanon eller en digitaliserad framtid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Alexandra Odendotter; [2021]
    Nyckelord :litteraturkanon; digitala hjälpmedel; litteracitet; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att belysa läraruppfattningar om läskanon och digitalisering av skönlitteratur i den egna undervisningen, samt vad lärarna uppfattar som litteraturundervisningens primära mål. Studiens teoretiska utgångspunkter är Appleyards litterära socialisationsteori (1991) och Vygotskijs sociokulturella perspektiv (1978), med fokus på Vygotkijs medierande verktyg. LÄS MER

  4. 19. Metaforbruk i gymnasieelevers texter i svenska som andraspråk : Från spela roll till skräckslagande

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Tova Gulliksson; [2021]
    Nyckelord :metafor; svenska som andraspråk; nationellt prov; skrivande;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks metaforbruket i 27 uppsatser från det nationella provet i kursen svenska som andraspråk 1 i svensk gymnasieskola utifrån ett diskursdynamiskt förhållningssätt till metaforer. Antal och andel metaforer i materialet sammanställdes och analyserades för att utreda om mängden metaforer i texter med betygen E eller D skilde sig från mängden metaforer i texter med betygen B eller A. LÄS MER

  5. 20. Svensklärare som läsare och läsande förebilder : Lärarperspektiv på skönlitteratur i skolåren 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Louise Grundström; Elias Flodin; [2021]
    Nyckelord :Läsande förebild; läslust; läsundervisning; läsmotivation; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka privata läsvanor hos svensklärare i årskurs 4-6 ochhur dessa påverkar undervisningen av svenskämnet. Syftet med studien är även att undersökaderas läsintresse samt hur de uppfattar sin roll som läsande förebild. LÄS MER