Sökning: "institutionen för språkdidaktik"

Visar resultat 21 - 25 av 176 uppsatser innehållade orden institutionen för språkdidaktik.

  1. 21. Flervalsfrågor – för de lata? : – elevers och lärares uppfattningar om frågetyper i samband med läsförståelsetest i svenska årskurs 7-8

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Malin Fransson; [2021]
    Nyckelord :läsförståelse; provkonstruktion; frågetyper; elev- och läraruppfattningar; svenska årskurs 7-8;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka elevers och lärares uppfattningar om vilken frågetyp, flervalsfrågor eller öppna frågor, som ger mest rättvisande bild av elevernas läsförståelse. I studien deltog två svensklärare och två av deras klasser, en årskurs 7 och en årskurs 8. LÄS MER

  2. 22. Kamratbedömning i läromedel, läroplaner och stödmaterial : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Stefan Holmquist; [2021]
    Nyckelord :peer assessment; formative assessment; textbooks; curricula; support material; kamratbedömning; formativ bedömning; läromedel; läroplan; stödmaterial;

    Sammanfattning : The overall purpose of this study is to make a comparative analysis between how peer assessment is presented and expressed in textbooks intended for the Swedish subject in grades 7–9 and in textbooks for upper secondary school. A sub-purpose is to set the content of the textbooks against what is stipulated in the two Swedish school curricula with regard to how peer assessment should be practiced by Swedish teachers. LÄS MER

  3. 23. Från tolk till att prata själv : En studie av SFI-studerandes erfarenheter av att delta i sina barns utvecklingssamtal

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Britt-Marie Bader; [2021]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; SFI-undervisning; narrativ analys; interkulturellt perspektiv; Systemic Functional Linguistics SFL -perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera vårdnadshavare som samtidigt deltar i SFI-undervisning och deras erfarenheter av att delta i sina barns utvecklingssamtal i grundskolan. Studien utgick från följande frågeställningar om hur vårdnadshavares erfarenheter av utvecklingssamtal i grundskolan visar sig, beskrivna av dem själva, vilka möjligheter och hinder som vårdnadshavarna beskriver att de har erfarenheter av och vad har SFI-undervisningen betytt för vårdnadshavarna för att delta i sina barns utvecklingssamtal, enligt deras beskrivningar? Studiens teoretiska utgångspunkter är ett interkulturellt perspektiv och Systemic Functional Linguistics (SFL) och metodologiska utgångspunkter är semistrukturerade intervjuer och analyser av narrativer. LÄS MER

  4. 24. Bedömning av engelska i ljuset av Betygsutredningens förslag : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Malin Beskow; Josefine Bergström; [2021]
    Nyckelord :Betygsutredningen 2018; ämnesbetyg; formativ bedömning; likvärdighet; lärarkognition.;

    Sammanfattning : The Swedish school system has undergone some major transformations during the last thirty years. Another alteration is currently in the making, suggested by Betygsutredningen 2018, on behalf of the Swedish government, with some of the changes due to come into practice at the start of the 2022 autumn term. LÄS MER

  5. 25. Interaktiv läsinlärningsmetod i den tidiga läsundervisningen : En kvalitativ studie av F-3 lärares erfarenheter av en kombinerad läsinlärningsmetod bestående av ljudningsmetoden och helordsmetoden i svenskundervisningen

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Elin Barfoth Bondesson; Natalie Madsén; [2021]
    Nyckelord :Interaktiv läsinlärningsmetod; svenskundervisning; årskurs F-3; lärarkognition;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskaperna om läsinlärningsmetoderna ljudningsmetoden, helordsmetoden och kombinationen av dessa i den tidiga läsundervisningen. Studiens frågeställningar behandlar hur lärarna implementerar en interaktiv läsinlärningsmetod, vilka didaktiska val som ligger till grund för implementeringen samt vilka för- och nackdelar lärarna ser med användandet av en interaktiv läsinlärningsmetod. LÄS MER