Sökning: "instruction in mathematics"
Visar resultat 11 - 15 av 69 uppsatser innehållade orden instruction in mathematics.
11. Utmaningar och nycklar i undervisning om rimlighetsbedömning : En kvalitativ studie med fyra lärare som undervisar i matematik på mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Rimlighetsbedömning är en väsentlig del av de kunskaper som behövs för att göra uppskattningar och olika beräkningar i matematikämnet. Det är också en del av människans vardag där det krävs en förståelse för vad som är rimligt och vad som är orimligt. LÄS MER
12. Hur bråkar elever med bråk? : En studie om kritiska aspekter gällande additionsberäkningar av tal i bråkform.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Majoriteten av elever saknar idag förståelsen för hur de ska addera bråktal med hjälp av varierande metoder trots flera års undervisning i bråkaritmetik. Studien syftar till att generera en fördjupad förståelse av de tidigare identifierade kritiska aspekter som årskurs 4 elever möter vid additionsberäkningar av tal i bråkform. LÄS MER
13. Inkluderande matematikundervisning och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : ur ett speciallärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : The purpose of this study is to gain increased knowledge on how three special education teachers include students with neurodevelopmental disorders (NDD) in math lessons. Moreover, the study aims to provide a deeper understanding of the challenges and benefits of inclusive math education for NDD students. LÄS MER
14. Att främja elevers konceptuella förståelse och förmåga att lösa textproblem i matematik med hjälp av flashcards : Design av lärararhandledning med flashcardaktiviteter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Detta examensarbete genomfördes i samarbete med K-ULF. De teoretiska ramverk som detta examensarbete vilar på är designbaserad forskning, framplockningsstrategin och aktivitetsbaserad inlärning. Det ena syftet i examensarbetet var att utforma flashcards inom matematikområdet procent. LÄS MER
15. Matematiklärarens betydande roll för elevers matematikångest : En litteraturstudie om vilka strategier lärare kan använda för att minska matematikångesten bland sina elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie syftar åt att undersöka och bidra till förslag på vilka strategier matematiklärare kan använda för att minska matematikångest bland sina elever. För att besvara studiens frågeställning har vetenskapliga artiklar sökts fram med hjälp av förutbestämda urvalskriterier samt databassökningar i databasen UniSearch. LÄS MER