Sökning: "instructional quality"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden instructional quality.

  1. 11. Språkutvecklande arbetssätt för gymnasieelever med bristande språkförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Ann Charlott Nordenstam Nordenstam; [2016]
    Nyckelord :Inkludering; läs- och skrivsvårigheter; poor comprehenders; specialpedagogik; ämnesundervisning.;

    Sammanfattning : The topic of this study is how methods for literacy development are used in upper secondary school education for poor comprehenders. The work was based upon the questions: 1) How do secondary school teachers employ methods for literacy development in their classroom instruction, with special focus on poor comprehenders? 2) How do secondary school teachers perceive that they employ methods for literacy development, with special focus on poor comprehenders? 3) What differences and similarities are there between the teachers? Two methods were used; classroom observations and interviews of three Swedish as a foreign language teachers and three first language content area teachers. LÄS MER

  2. 12. Pedagogistans pedagogiska ledarskap

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Marina Karlsson; [2014]
    Nyckelord :pedagogista; pedagogiskt ledarskap; distribuerat ledarskap; förskolechef; utbildningsledarskap;

    Sammanfattning : The pedagogista is a new professional role in Swedish preschools. Some people question the role, which originates from Italy, since it is believed to carry out a pedagogical leadership that belongs to the head of the preschool according to the curriculum and the Education Act. LÄS MER

  3. 13. Prototype of an Augmented Reality User Manual App

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva system; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Fredrik Palm; Filip Källström; [2014]
    Nyckelord :augmented reality; AR;

    Sammanfattning : This thesis describes how augmented reality can be used when developing an instructional application. After studying augmented reality apps and papers, a prototype for mobile devices was developed to discover the possibilities that augmented reality offers and show how issues inherent to the technology can be solved. LÄS MER

  4. 14. Kommunikativa strategier för habiliteringspersonal i samtal med AKK : En prövning och utvärdering av åttastegsmodellen i samband med en kommunikationskurs för sjukgymnaster

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Helena Tegler; [2011]
    Nyckelord :Augmentative and Alternative Communication AAC ; Cerebral Palsy; physiotherapists; communication course; eight step learning model; KOMMUNIKATIV; Conversation Analysis CA ; responsive communication; enhanced milieu teaching; Aided language stimulation.; Alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; Cerebral Pares; sjukgymnaster; kommunikationsutbildning; åttastegsmodellen; KOMMUNIKATIV; samtalsanalys CA ; responsiv kommunikationsstil; miljömodifierande strategier; pekprata.;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med studien har varit att utvärdera hur en fem timmar lång kommunikationsutbildning riktad till sjukgymnaster på habilitering påverkar sjukgymnasternas kommunikativa stil i interaktion med barn/ungdomar som på grund av cerebral pares saknar tal. Utbildningen utformades som en inlärningsmodell i åtta delmoment (åttastegsmodellen). LÄS MER

  5. 15. Kan emotionellt stöd, pedagogiskt stöd och klassrummets organisering predicera engagemang hos förskolebarn?

    Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Johanna Jokela; [2009]
    Nyckelord :classroom quality; emotional support; classroom organization; instructional support; student engagement;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har bland annat visat att barn som vistas i klassrum med bra kvalitet är mer engagerade och att ett bra emotionellt stöd från läraren bidrar positivt till barnets sociala anpassning och lärande. Klassrumskvalitet delas enligt CLASS upp i emotionellt stöd, klassrummets organisering, pedagogiskt stöd och barnens genomsnittliga engagemang. LÄS MER