Sökning: "instruktionsdesign"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet instruktionsdesign.

  1. 1. Pausa med rörelse : Ett arbete om hur instruktioner kan gestaltas för att öka fysisk aktivitet hos personer med stillasittande arbete

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Moa Andersson; [2023]
    Nyckelord :Instruction; motivation; physical activity; illustration; instruktion; motivation; fysisk aktivitet; illustration;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete inom Informativ illustrations på Mälardalens universitet. Arbetet handlar om att utforma instruktioner för att motivera till och informera om utförandet av fysiska aktiviteter på arbetsplatser. Dagens samhälle består av mycket stillasittande på arbetsplatser. LÄS MER

  2. 2. KANJILÄROMATERIAL SETT FRÅN ETT SJÄLVSTUDIEPERSPEKTIV

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Viktor Rådberg; [2021-08-23]
    Nyckelord :japanska; kanji; självstudier; kursbok;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras fyra L2 kanjiläromaterial i syftet att försöka konstatera om det finns delar eller aspekter som är mer betydelsefulla för den autonoma studenten av kanji. Gagnés ”Event of Instruction”-teori för instruktionsdesign och Kellers ”ARCS”-teori för motiverande design används i analysen. LÄS MER

  3. 3. Omdesign av instruktioner till sällskapsspel för underlättad inlärning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Ellen Forslind; Ida Reithe Kindvall; [2021]
    Nyckelord :Instruktionsdesign; Spelregler; Informationsdesign; Inlärning;

    Sammanfattning : Sällskapsspel uppskattas av många. Det är en aktivitet som kan skapa gemenskap och bygga broar mellan generationer. Ett spels regelhäfte är viktigt både för att lära sig ett spel men också för att kunna lösa konflikter om meningsskiljaktigheter uppstår under spelets gång. LÄS MER

  4. 4. Notifikationer och kognitiv belastning : Kan arbetsminnets kapacitet utvidgas genom rätt val av notifikation?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Viktor Fältström; [2020]
    Nyckelord :Reflexiv interaktion; perifer interaktion; kognitiv belastning; modalitetseffekten; notifikationer; kvantitativ metod; mixed effects model; reaktionstider;

    Sammanfattning : För att möjliggöra interaktion med den stora mängd datorenheter som dyker upp i vår vardagkrävs nya gränssnitt och ett nytt synsätt på teknologi. Reflexiv interaktion, en specifik del avperifer interaktion, ämnar att skapa interaktioner som sker under en bråkdel av en sekundmed ett sekundärt system, vilket skapar bättre förutsättningar för ett effektivt arbete ochminskar risken för misstag. LÄS MER

  5. 5. Instruktionsdesign i sva-lärares planeringsarbete. Att synliggöra ADDIE.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Kristiina Baum; [2020]
    Nyckelord :instruktionsdesign; ADDIE; ID-modeller;

    Sammanfattning : Instruktionsdesign (ID), en medveten och systematisk planering av instruktioner, samt användning av ID-modeller som stöd i planeringsarbetet är inte vida kända bland språklärare trots nyttan med dess användning. Inom ID är modellen ADDIE det vanligaste sättet att strukturera undervisning efter. LÄS MER