Sökning: "instrument lessons"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden instrument lessons.

  1. 1. Att göra kunskap till sin egen : En studie om internalisering och externalisering för trum- och slagverkselever i kulturskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Johannes Sidenqvist; [2024]
    Nyckelord :Drum teaching; percussion teaching; instrumental teaching; socialcultural perspective; internalization; externalization; Trum- och slagverksundervisning; instrumentalundervisning; kulturskolan; sociokulturellt perspektiv; internalisering; externalisering;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete har ämnat att bidra med ökad förståelse för hur trum- och slagverkslärare på svenska kulturskolor beskriver hur deras elever internaliserar och externaliserar kunskap på olika sätt. Uppsatsen utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv och använder begreppen internalisering och externalisering för att diskutera lärande. LÄS MER

  2. 2. Övningsmotivation : En kvalitativ studie om hur fem musiklärare på gymnasiet uppfattar sina elevers övningsmotivation i individuella instrument- och sånglektioner

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Cim Frode; [2023]
    Nyckelord :Motivation; motivation strategies; music teachers; secondary school; intrinsic and extrinsic motivation; motivation pyramid; Motivation; motivationsstrategier; musiklärare; gymnasiet; inre och yttre motivation; motivationspyramid;

    Sammanfattning : Den här studien fokuserar i första hand på att skapa förståelse kring hur musiklärare på gymnasiet upplever sina elevers övningsmotivation i individuella instrument- och sånglektioner. I andra hand riktar den in sig på att lyfta fram vilka motivationsverktyg musiklärare använder sig utav för att främja övning mellan individuella instrument- och sånglektioner. LÄS MER

  3. 3. Investigating teacher's use of assistive technology for teaching children with learning disabilities in Gothenburg

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Johan Njikem; [2022-11-28]
    Nyckelord :Pedagogical Competence; Gothenburg Municipality;

    Sammanfattning : Aim: The purpose of this study was to investigate teacher’s use of Assistive Technology (AT) to teach children with learning disabilities (LD) in elementary classrooms in the Gothenburg Municipality of Sweden. This thesis assessed classroom availability and use of 16 AT tools for teaching children with learning disabilities, teacher’s attitudes and teacher’s level of pedagogical competence in using AT to teach children with LD in the areas of reading, writing, mathematics and memory / organization disorders. LÄS MER

  4. 4. Framgångsfaktorer för lärande i musik - en jämförande kvalitativ studie mellan elevers motivation i grundskolans respektive kulturskolans musikundervisning.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Johan Abrahamsson; [2022-03-29]
    Nyckelord :Motivation; musikundervisning; kulturskola; grundskola; elevperspektiv. Motivation; music education; community school of music and arts; elementary school; students perspective.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom intervjuer undersöka vad som motiverar elever i kulturskolans- respektive grundskolans musikundervisning. De personer jag valt att intervjua är elever i årskurs 6 som deltar i båda verksamheterna för att på så sätt få deras perspektiv vad som motiverar dem i respektive undervisningsform. LÄS MER

  5. 5. Det skulle kunna ingå i nån sorts ensembleledning: En studie om inkludering av stråk- och blåsinstrument i ensembleundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Amanda Josefsson; Lottie Svensson; Ludvig Nordgren; [2022]
    Nyckelord :Blåsinstrument; Ensembleundervisning; Inkludering; Instruering; Kompinstrument; Ledning; Musiklärare; Musiklärarutbildning; Pop- och rockmusik; Stråkinstrument; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Band instruments; Direct; Ensemble activities; Include; Instruct; Music teachers; Music teacher education; Pop and rock music; String instruments; Wind instruments; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how teachers include and furthermore instruct and direct string and wind instrumentalists in ensemble activities, such as western popular music and rock music. Our question at issue is how active and prospective music teachers work inclusive and thereby instruct and direct string and wind instrumentalists in the ensemble activities. LÄS MER