Sökning: "instrumental folkmusik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden instrumental folkmusik.

  1. 1. MED DENNA VISDOM BÖRJAR VI DENNA LÅT. Om mellansnackets diskursiva konstruktion av den svenska folkmusikgenren

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Nichelle Johansson; [2023-10-04]
    Nyckelord :Mellansnack; svensk folkmusik; diskurs; genus; performans; genrekonstruktion;

    Sammanfattning : ”With this knowledge we begin this tune” – Stage talk as the discursive construction of Swedish folk music. Stage talk – i.e. the musicians’ talk on stage during concerts – is a given in an array of musical genres, although how the musicians talk and which roles the stage talk fill differ between genres. LÄS MER

  2. 2. Tangenttradition : En kvalitativ intervjustudie om musiklärarstudenters syn på pianots roll i sångundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Anna Hoogland; [2020]
    Nyckelord :musical learning; instrumental teaching; singing; piano; sociocultural perspective; semi structured interviews; musikaliskt lärande; instrumentalundervisning; sång; piano; sociokulturellt perspektiv; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att undersöka hur musiklärarstudenter med inriktning sång i de olika genrerna jazz, folkmusik och klassisk musik ser på pianots roll i sångundervisning. Tidigare litteratur och forskning berör pianots användande inom ramen för instrumentalundervisning och hur det kan påverka olika undervisningssituationer. LÄS MER

  3. 3. Check your ego at the door : En intervjustudie om prestige vid musikundervisning 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Evelina Höglund; [2020]
    Nyckelord :prestige; valuation; praxis; traditional music; classical music; music teaching; hermeneutics; interviews; prestige; värdering; praxisgemenskap; folkmusik; klassisk musik; musikundervisning; hermeneutik; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att vidga förståelsen för hur olika instrumental- och ensemblelärare inom klassisk musik och folkmusik upplever prestige. Detta undersöks i deras roller som både musiker och musiklärare. Därtill undersöks hur dessa musiklärare arbetar förebyggande mot negativ prestige i musikundervisning. LÄS MER

  4. 4. Följ stråken : Svensk folkmusik på knäppinstrument i eget musicerande och i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Timmy Gasslander; [2020]
    Nyckelord :Swedish folk music; plucked instruments; guitar; sociocultural perspective; interviews; svensk folkmusik; knäppinstrument; gitarr; sociokulturellt perspektiv; intervju;

    Sammanfattning : Instrumentgruppen knäppinstrument är en historiskt sett ny instrumentgrupp i genren svensk folkmusik och har på förhållandevis kort tid blivit en naturlig del i genrens kulturgemenskap. Denna studie syftar till att undersöka hur den svenska folkmusikgenren kan anpassas för att spelas på knäppinstrument och hur genrens praxisgemenskap kan upplevas påverka instrumentalundervisning. LÄS MER

  5. 5. Vi ta´re på örat : En intervjustudie om folkmusiklärares tolkningar av begreppet gehör.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Ronja Grafström; [2020]
    Nyckelord :by-ear learning; qualitative interview study; hermeneutics; oral transmission; oral skills; folk music; memorizing music; gehör; kvalitativ intervjustudie; hermeneutik; gehörsmusik; spela på gehör; gehörspraxis; folkmusik; gehörstradering; memorera musik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utreda vilka kunskaper och färdigheter olika lärare i folkmusik tolkar tillhör begreppet gehör och i detta belysa hur de själva använder sitt gehör i eget musicerande samt i sin undervisning. Tidigare forskning visar att gehör kan betraktas från många olika vinklar; både som metod eller strategi i undervisning och inlärning, som ämne i olika skolformer och som medfödda eller förvärvade kunskaper och färdigheter. LÄS MER