Sökning: "instrumental gruppundervisning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden instrumental gruppundervisning.

  1. 1. Interaktion i kulturskolans instrumentalundervisning : En fallbeskrivning av fiolundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Liselotte Boustedt; [2023]
    Nyckelord :interaction; instrumental teaching; group teaching; one-to-one-teaching; Design for learning; social semiotics; multimodality; stimulated recall; observation; interaktion; instrumentalundervisning; gruppundervisning; enskild undervisning; mästarlära; kulturskola; Design för lärande; socialsemiotik; multimodalitet; stimulerad intervju; observation;

    Sammanfattning : Bakgrunden till detta självständiga arbete ligger i mina erfarenheter av instrumentalundervisning i den svenska kulturskolan tillsammans med mitt intresse för interaktion mellan lärare och elev i likväl en-till-en-undervisning som gruppundervisning. Kulturskolan har gått igenom många förändringar genom historien. LÄS MER

  2. 2. Puls, takt och rytm i pianoundervisning : En enkätstudie om pianolärares metoder för att arbeta med rytmiska aspekter i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Johanna Persson; [2018]
    Nyckelord :Pulse; meter; rhythm; survey; piano; teaching; Puls; takt; rytm; enkät; piano; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka pianolärares arbetssätt beträffande puls, takt och rytm i sin undervisning samt att undersöka eventuella samband mellan dessa arbetssätt, lärarens genrebakgrund och undervisningens sociala organiseringsform. Den litteratur som presenteras i områdesorienteringen inkluderar förslag på arbetssätt som kan användas i instrumentalundervisning för att arbeta med dessa aspekter. LÄS MER

  3. 3. Fiollärarens utmaningar - En studie av fiolundervisning i ett segregerat område

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Amdi Bajram; [2012]
    Nyckelord :group instruction; individual instruction; group dynamics; violin instruction; instrumental teachers; video documentation; motivation; gruppundervisning; individuell undervisning; gruppdynamik; fiolundervisning; instrumentalpedagoger; videodokumentation; motivation.; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title: Violin teacher challenges - A study of violin teaching in a segregated area The purpose of this study is to expand the knowledge of violin teaching in groups versus one to one teaching. The study builds on previous research on instrumental teaching and experiences that different instrumental teachers have from the two different teaching methods. LÄS MER

  4. 4. Att undervisa enskilt och i grupp : Vilka egenskaper skiljer en grupplektion från en enskild lektion enligt åtta lärare?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Agnes Falk; Katarina Nilsson; [2011]
    Nyckelord :Cello teacher; recorder teacher; instrumental group instruction; individual instrumental instruction; border factor; interaction; Cellolärare; blockflöjtslärare; instrumental gruppundervisning; enskild instrumentalundervisning; ramfaktor; interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att få ökad förståelse för hur åtta specifika instrumentallärare utnyttjar möjligheterna och hanterar utmaningarna under lektioner i grupp och enskilt i cello- och blockflöjtsundervisning. Vi intervjuade åtta lärare (fyra cellolärare, tre blockflöjtslärare och en brasslärare) för att undersöka hur de uppfattade grupp- och enskild undervisning samt möjligheter och utmaningar med dessa undervisningsformer. LÄS MER

  5. 5. Vikten av att undervisas tillsammans - En studie av pedagogers syn på gruppundervisning i piano, sett i förhållande till individuell undervisning och målsättningar inom den kommunala musikskolan.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Helena Nederman; [2011]
    Nyckelord :Group teaching; the Swedish Municipal School of Music; piano didactics; objectives of teaching; teaching methods; hermeneutics; gruppundervisning; kommunala musikskolan; pianopedagogik; målsättningar; undervisningsformer; hermeneutik.; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title: The importance of being taught together – A study of teachers' views on piano education in groups, seen in relation to individual tuition and the objectives of teaching within the Swedish Municipal School of Music. The purpose of this study is to investigate the views that piano teachers have of piano education in groups. LÄS MER