Sökning: "instrumental music"

Visar resultat 1 - 5 av 139 uppsatser innehållade orden instrumental music.

  1. 1. MED DENNA VISDOM BÖRJAR VI DENNA LÅT. Om mellansnackets diskursiva konstruktion av den svenska folkmusikgenren

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Nichelle Johansson; [2023-10-04]
    Nyckelord :Mellansnack; svensk folkmusik; diskurs; genus; performans; genrekonstruktion;

    Sammanfattning : ”With this knowledge we begin this tune” – Stage talk as the discursive construction of Swedish folk music. Stage talk – i.e. the musicians’ talk on stage during concerts – is a given in an array of musical genres, although how the musicians talk and which roles the stage talk fill differ between genres. LÄS MER

  2. 2. Instrumentalpedagogers syn på musikalisk bredd och dess betydelse för undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Edvin Lagg; [2023]
    Nyckelord :Professional identity; Professional role; Music teacher; Musician; Music pedagogy; Main instrument; Secondary instrument.; Yrkesidentitet; Yrkesroll; Musiklärare; Musiker; Musikpedagogik; Huvudinstrument; Biinstrument.;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks instrumentalpedagogers syn på musikalisk bredd och dess betydelse för undervisningen. Genom intervjuer med yrkesverksamma instrumentalpedagoger och musiker utforskas frågor kring yrkesidentitet och yrkesroll med fokus på hur pedagogerna uppfattar sig själva som både pedagoger och musiker på sina huvud- och biinstrument, och hur detta påverkar deras undervisning. LÄS MER

  3. 3. Interaktion i kulturskolans instrumentalundervisning : En fallbeskrivning av fiolundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Liselotte Boustedt; [2023]
    Nyckelord :interaction; instrumental teaching; group teaching; one-to-one-teaching; Design for learning; social semiotics; multimodality; stimulated recall; observation; interaktion; instrumentalundervisning; gruppundervisning; enskild undervisning; mästarlära; kulturskola; Design för lärande; socialsemiotik; multimodalitet; stimulerad intervju; observation;

    Sammanfattning : Bakgrunden till detta självständiga arbete ligger i mina erfarenheter av instrumentalundervisning i den svenska kulturskolan tillsammans med mitt intresse för interaktion mellan lärare och elev i likväl en-till-en-undervisning som gruppundervisning. Kulturskolan har gått igenom många förändringar genom historien. LÄS MER

  4. 4. The Well Trained Algorithm : An exploration of the use of AI as a tool for musical expression

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för komposition, dirigering och musikteori

    Författare :Muiredach O'Riain; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; AI; Machine Learning; ML; Generative Music; J. S. Bach; LaMonte Young; The Well Tempered Clavier; The Well Tuned Piano; Tuning System; Instrumentisation;

    Sammanfattning : The Well Trained Algorithm is a composition that challenges prevailing conceptions of the use of AI tools in music through the reconceptualising of JukeBox, a generative AI model for music, as an instrument in its own right. Here, I am coining the term ‘instrumentisation’ to describe a methodology for applying the qualities and associations of a musical instrument to a traditionally non-musical object. LÄS MER

  5. 5. Framgångsfaktorer för lärande i musik - en jämförande kvalitativ studie mellan elevers motivation i grundskolans respektive kulturskolans musikundervisning.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Johan Abrahamsson; [2022-03-29]
    Nyckelord :Motivation; musikundervisning; kulturskola; grundskola; elevperspektiv. Motivation; music education; community school of music and arts; elementary school; students perspective.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom intervjuer undersöka vad som motiverar elever i kulturskolans- respektive grundskolans musikundervisning. De personer jag valt att intervjua är elever i årskurs 6 som deltar i båda verksamheterna för att på så sätt få deras perspektiv vad som motiverar dem i respektive undervisningsform. LÄS MER