Sökning: "instrumental tuition"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden instrumental tuition.

  1. 1. Planerad spontanitet - komposition och plankning som metod för att lära ut improvisation till trummisar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Oskar Melander; [2017]
    Nyckelord :metodik Music Education; komposition; musik; instrumentalundervisning; trummor; improvisation; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; drums; instrumental tuition; music; composing; methodology; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur egenskrivna och/eller lånade idéer kan användas som metod för att utveckla improvisationsförmågan hos elever på estetiska programmet med trumset som huvudinstrument. Studiens deltagare har efter givna ramar fått i uppgift att planera och sedan framföra egna trumsolo-sekvenser, i syfte att fylla på den egna musikaliska verktygslådan med solistiska verktyg. LÄS MER

  2. 2. Med kroppen som arbetsredskap : - en enkätstudie om muskelspänningar och belastningsskador bland tvärflöjtlärare på Sveriges kommunala musik- och kulturskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Linda Payerl; [2016]
    Nyckelord :flute teachers; community schools of music and art; ergonomics; instrumental tuition; questionnaire survey; quantitative study  ; tvärflöjtlärare; musik- och kulturskolan; ergonomi; instrumentalundervisning; enkätundersökning; kvantitativ studie;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att kartlägga förekomsten av fysiska besvär hos tvärflöjtlärare på Sveriges kommunala musik- och kulturskolor samt deras kunskap om, användning av och undervisning om ergonomi och förebyggande av skador. De frågeställningar som tas upp i arbetet är hur vanligt förekommande det är med fysiska besvär bland tvärflöjtlärare, huruvida de har fått adekvat ergonomikunskap för den profession de utövar, om de arbetar med förebyggande åtgärder mot fysiska besvär och i vilken utsträckning de inkluderar ergonomi i sin undervisning. LÄS MER

  3. 3. Skapande övning – Komposition i instrumentalundervisning ur ett elevperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Nils Andersson; [2016]
    Nyckelord :instrumentalundervisning; musikundervisning; komposition; musikskapande; utbildningsvetenskap; musikpedagogik instrumental teaching; music tuition; composition; music making; educational science; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker fyra folkhögskoleelevers upplevelser av att fördjupa sina kunskaper i rytm och skalor på sitt huvudinstrument genom att arbeta med komposition. Eleverna har fått öppna kompositionsuppgifter med få riktlinjer där elevens eget utforskande och idéutvecklande stått i fokus. LÄS MER

  4. 4. Kreativt skapande i pianoundervisning : En kvalitativ undersökning av hur pianolärare på kulturskolan använder kreativt skapande i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Annie Persson; [2016]
    Nyckelord :Creativity; instrumental tuition; school of culture and music; piano teaching; qualitative interviews; sociocultural perspective.; Kreativitet; instrumentalundervisning; musik- och kulturskolan; pianoundervisning; kvalitativa intervjuer; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv utforska pianolärares syn på kreativt skapande inom pianoundervisning. Detta görs med forskningsfrågorna: Hur ser pianolärare på kreativt skapande i pianoundervisning? Hur beskriver de att de arbetar med kreativt skapande i sin undervisning? Vilka förutsättningar anser de behövs för att kunna arbeta med kreativt skapande i pianoundervisning? Studien är kvalitativ och ett sociokulturellt perspektiv används som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  5. 5. Musik och Motorik : En intervjustudie om lärares uppfattningar om musik och motorik i brassundervisning på kulturskolan

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Mathias Dahlqvist; [2014]
    Nyckelord :music; motor skills; coordination; learning; didactic perspective; musik; motorik; koordination; lärande; didaktiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Studien syftar till att ta reda på hur musiklärare ser på motoriska problem, hur informerade de är om elevers svårigheter och hur de hanterar eventuella motoriska problem som kan uppstå i instrumentalundervisningen. I bakgrundskapitlet presenteras motoriska aspekter, samt tidigare forskning och studiens teoretiska utgångspunkter. LÄS MER