Sökning: "instrumentell kunskap"
Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden instrumentell kunskap.
1. Kreativt Tänkande Och Problemlösning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Syftet med den här kunskapsöversikten är att undersöka vikten av kreativt tänkande, dess relation till problemlösningsförmågan och den relationella förståelsen. Problemlösningsförmågan är en förmåga som understryks i läroplanen för matematik årskurs 4-6, därmed undersöker vi relationen mellan det kreativa tänkandet och problemlösningsförmågan. LÄS MER
2. ”Varför ska vi kunna det här?” : En analys av högstadieelevers samtal om musikämnet och musikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Föreliggande studie har som syfte att, genom en diskurspsykologisk metodansats med diskurspsykologisk inriktning, undersöka vad som karaktäriserar högstadieelevers samtal om musikämnet och musikundervisning. Problematiken ligger i att musiklärare ställs inför utmaningar i en prestationsinriktad skolkultur i vilken elevers inställning till lärande präglas av instrumentell syn på kunskap. LÄS MER
3. The digital transformation of drama : Learning opportunities and obstacles
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : The purpose of this master thesis is to increase knowledge of facilitators´ and participants´ learning experiences in online drama. Semi-structured interviews with 14 informants were conducted. After that an analyzation based on Mezirow´s transformative learning theory was carried out. LÄS MER
4. Emotionell och instrumentell stöttning i klassrumssamtal. : En studie om lärares erfarenheter i ämnet svenska i årskurs 2–3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks fyra lärares erfarenheter av olika former av stöttning i klassrumssamtal i årskurs 2–3. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur lärare kan stötta elevers kunskapsutveckling i ämnet svenska. LÄS MER
5. Elevers lärupplevelse av olika lärandefokus i teknikundervisningen
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : I många delar av världen karaktäriseras undervisningen av en mer instrumentell syn på kunskap där fokus är på memorerande av begrepp vilket ger mer ytlig förståelse. För att kunna möta de arbetsformer som finns i arbetslivet behöver eleverna öva på att arbeta med verkliga problem, ställa egna frågor och söka lösningar. LÄS MER