Sökning: "instrumentell motivation"
Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden instrumentell motivation.
11. Elevers syn på läsning
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är synliggöra utifrån elevernas eget perspektiv, vad som påverkar deras motivation till att läsa. Studien är begränsad till mellanåldern och fokuserar på elevernas egen bild av läsning och läsaktiviteter i skolan. LÄS MER
12. Man går till skolan för att göra saker, bli bedömd och visa upp sig, inte för att lära sig : En litteraturstudie om hur betyg och bedömning påverkar, lärare, elever och kunskapssyn
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Skolans styrdokument beskriver svensk skola som en skola för alla, vilket utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv blir komplext. Vi har idag ett mål och resultatstyrt skolsystem, vilket innebär att om elever ska lyckas i skolan krävs det att eleven blir godkänd utifrån kunskapskriterier som förväntas uppnås inom en bestämd tid. LÄS MER
13. Percepción y motivación de la lengua española. Percepción y motivación en alumnos estudiantes de español como lengua extranjera en el ámbito de la educación para adultos en Suecia.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : Denna uppsats, som syftar till att hitta den bild som studenterna har av det spanska språket och målet de har med sitt lärande, har motiverats av bristen på liknande studier för en vuxen befolkning vars studier inte är obligatoriska. Av denna anledning har vi tagit hänsyn till teorier om motivation, teorier och studier av kvalitativa metoder, de viktigaste områdena för påverkan av det spanska språket i världen, samt metoder för liknande studier på motivation i att lära sig språk. LÄS MER
14. Sambandet mellan motivation och läsförståelse hos andraspråksinlärare : En studie av vuxnas inlärande av svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Denna studie är en fördjupning i huruvida motivation påverkar andraspråksinlärares resultat i läsning. Gardner och Lamberts (1972) ursprungsmodell för motivationsstudier har fungerat som underlag i denna undersökning som har utförts på en grupp vuxna L2- inlärare av svenska som i nuläget studerar på SFI, kurs C och D. LÄS MER
15. Motivation i ämnet svenska som andraspråk : En studie om motivation i ämnet svenska som andraspråk bland högstadieelverna
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vilken motivationsorientering, integrativ eller instrumentell, som är den mest framträdande bland svenska som andraspråkselever samt vilken motivationsfaktor är den som är mest avgörande för detta. Uppsatsen undersöker även vilka strategier lärarna tar sig till för att väcka och upprätthålla elevernas motivation. LÄS MER