Sökning: "instrumentellt stöd emotionellt stöd informativt stöd"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden instrumentellt stöd emotionellt stöd informativt stöd.
1. Internationella studenters välbefinnande i relation till stress och stöd under utlandsstudierna
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Globaliseringen har lett till en markant ökning av internationella studenter. Tidigare forskning tyder på att det är en utsatt grupp vars behov skiljer sig från nationella studenters. LÄS MER
2. Psykosociala behov hos tonåringar och unga vuxna med cancersjukdom : - en allmän litteraturöversikt
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Tonåringar och unga vuxna (15–39 år) som insjuknar i cancer möts av emotionella, fysiska och sociala utmaningar. Utöver rädsla för cancersjukdomen kan utbildning och jobb samt den ekonomiska situationen oroa. LÄS MER
3. Socialt stöd - nyckeln till välmående? : En kvalitativ studie om kvinnliga och manliga mellanchefersbehov av socialt stöd vid distansarbete
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Teleworking as a result of the pandemic has resulted in many jobs being digitized and interactions taking place mainly via digital platforms. The risks associated with teleworking are high workload, lack of social support and low commitment, which often leads to psychological strain and stress. LÄS MER
4. Hur ger sjuksköterskan psykosocialt stöd till patienter med cancer : en deskriptiv intervjustudie
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Att drabbas av cancer kan väcka känslor av sorg, ångest och apati. De känslorna kan även skapa rädsla för återfall och krisreaktioner och det kan därför i perioder finnas behov av psykosocialt stöd. Behovet av stöd är individuellt och kan ändras över tid. LÄS MER
5. Student Perspectives of Hope, Stress, and Social Support Provision from Teachers during the COVID-19 Pandemic
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : The present study investigated the relationship between hope, stress, and social support provision from teachers during the COVID-19 pandemic. The participants were 80 students (i.e., 34 males; 46 females) ranging in age from 16 to 22 from multiple gymnasiums across Sweden. LÄS MER