Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 713 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. IFRS 15 och dess påverkan på värderelevansen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ellen Blomqvist; Sofia Hamrin; [2024]
    Nyckelord :Värderelevans; IFRS 15; redovisningsinformation; intäktsredovisning; intäkter;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur införandet av IFRS 15 Intäkter från avtal med kunder har påverkat värderelevansen för svenska företag noterade på Nasdaq Stockholm. Syftet med studien är att genom regressionsanalys undersöka huruvida värderelevansen av redovisningsinformation och intäkter har ökat efter de nya riktlinjerna för intäktsredovisning. LÄS MER

  2. 2. Free-to-fee - en fråga om affärslogik : Utmaningen att ta betalt för tjänster

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Bernt Gustin; Malin Thunholm; [2024]
    Nyckelord :Free-to-Fee; Service Infusion; servitization; Product-Service Systems; Service-Dominant Logic; Tjänster; tjänstelogik; Free-to-Fee; tjänstefiering; service infusion; product-service systems;

    Sammanfattning : Inledning: Den tillverkande industrin har länge ansetts ha en stor tillväxtpotential i en ökad tjänstefiering och att det finns en stor outnyttjad potential i tjänster för sålda produkter som kan realiseras genom intäkter för tidigare upplevda gratistjänster genom en process som kallas Free-to-Fee. Syfte: Studiens syfte är att undersöka tillverkande företags interna förståelse av de processer som leder till behovet att genomföra en Free-to-Fee-transition, det vill säga hur man idag hanterar tjänster relativt produkter i sina erbjudanden till marknaden och varför man i vissa fall inkluderar tjänster “gratis” i samband med en produktförsäljning. LÄS MER

  3. 3. Är kollektivtrafiken för dyr? : En kvantitativ studie av kollektivtrafiken i Storstockholm under 2000-talet

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Jesper Andersson; Erik Widell; [2023]
    Nyckelord :public transport; marginal cost pricing; merit good; public procurement; subsidization; kollektivtrafik; marginalkostnadsprissättning; merit good; offentlig upphandling; subventionering;

    Sammanfattning : Under perioden 2000 till 2019 ökade priset för en 30-dagarsbiljett i Stockholms kollektivtrafik med 107 %. Den kraftiga prisökningen väcker frågan huruvida kollektivtrafiken i Stockholm i dagsläget är samhällsekonomiskt effektiv eller om den är för dyr? Vad beror den kraftiga prisökningen på, är den rimlig och hur påverkar den användandet av kollektivtrafiken? Syftet med denna uppsats är att undersöka utvecklingen av SL:s biljettpriser och kostnader ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Internt koldioxidpris i små och medelstora företag : Hur små och medelstora företag arbetar med internt koldioxidpris och hur det bidrar till värdeskapande i organisationen

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media; Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sarah Kronvall Niño de Guzman; [2023]
    Nyckelord :Internal carbon pricing; competence-based capabilities; digital platforms; sustainable value; management functions; Internt koldioxidpris; mjuka egenskaper; digitala plattformar; hållbart värde; ledningsfunktioner;

    Sammanfattning : To reduce carbon emissions and lead the organization in a certain direction, companies can work with internal carbon pricing (ICP). There are many large companies that work with an ICP, which, among other things, have helped them to identify opportunities and led to decisions that generated higher revenues. LÄS MER

  5. 5. Earnings management inom”Big-six”-lagen. : Förekommer det earnings management bland ”Big-six”-lagen, hara nvändandet ökat efter införandet av FFP-regelverket och vilka faktorer påverkar användandet av earnings management?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Fransson; Oskar Rångeby; [2023]
    Nyckelord :Earnings management; ”Big-six”; Diskrektionära periodiseringar; Income smoothing; FFP.;

    Sammanfattning : Fotbollsklubbar bedriver inte sin verksamhet som vanliga företag. Fotbollsklubbar strävarnämligen inte efter att generera stora vinster ekonomiskt. Vinsterna ska i stället ske påfotbollsplanen, eftersom fotbollsklubbar strävar efter sportslig framgång. LÄS MER