Sökning: "intäktsoptimering"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet intäktsoptimering.
1. Prissättningsstrategier inom sjöfraktindustrin : Fallstudie på två internationellarederier
M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : I detta examensarbete genomförs en omfattande analys om hur prissättningsstrategier tillämpas inom sjöfraktindustrin. Denna bransch har en nyckelfunktion i världens globala försörjningskedjor och spelar en viktig roll i världsekonomin. Trots det präglas industrin av låga vinstmarginaler samt höga kostnader och påtaglig konkurrens. LÄS MER
2. Revenue Management Applicability on Coworking Space : Operator Perspective
Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggandeSammanfattning : This thesis explores the potential use and implementation of a revenuemanagement model for coworking operators. With a critical realism philosophyand abductive approach, a quantitative study using primary data from a coworkingoperator has been conducted. LÄS MER
3. Enabling One-Way Leases of Temperature Controlled Containers: A Heuristic Model
Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)Sammanfattning : There is an asymmetry in demand for transportation means of goods and commodities globally. One industry in which this trend is especially prominent is the pharmaceutical industry, where the European Union is by far the largest net exporter of pharmaceutical products globally, followed by Switzerland. LÄS MER
4. Trängselprissättning inom flygindustrin
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Många flygbolag använder idag komplexa intäktsoptimeringsstrategier i sin vinstmaximering. En av dessa är trängselprissättning, på engelska kallad peak-load pricing. I denna uppsats undersöks om flygbolag använder trängselprissättning av biljetter under en dags rusningstider. LÄS MER
5. Applying Revenue Management to the Last Mile Delivery Industry
Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)Sammanfattning : The understanding of what motivates a customer to pay more for a product or service has al-ways been a fundamental question in business. To the end of answering this question, revenue management is a business practice that revolves around using analytics to predict consumer behavior and willingness-to-pay. LÄS MER