Sökning: "intangible factors"

Visar resultat 1 - 5 av 127 uppsatser innehållade orden intangible factors.

  1. 1. Nedskrivningar av goodwill år 2022 : En uppsats om svenska aktiebolag noterade på Nasdaq OMX Stockholm

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jonas Román; Belinda Wermelin; [2023]
    Nyckelord :Goodwill; goodwill impairment; IAS 36; IFRS 3; intangible assets; macroeconomic factors; impairment test; subjective assessments; Goodwill; goodwillnedskrivning; IAS 36; IFRS 3; immateriella tillgångar; makroekonomiska faktorer; nedskrivningsprövning; subjektiva bedömningar;

    Sammanfattning : Från år 2009 till år 2021 har den totala mängden goodwill för alla svenska börsnoterade bolag ökat från 490,4 miljarder kronor till 1 166,9 miljarder kronor, medan nedskrivningarna legat på en konstant låg nivå. Enligt regelverket IAS 36 är inflation, räntor och marknadsutsikter betydande faktorer som ska tas i beaktande vid värderingen av goodwill. LÄS MER

  2. 2. Viktiga kompetenser och förmågor inom Big Data analytics och dess effektivitet på marknadsföring : En kvalitativ studie om Big Data analytics inom köksbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jonatan Hagberg; Philip Russell; Emil Larsson; [2023]
    Nyckelord :Big Data analytics; more effective marketing; competencies; Big Data analytics capabilities; dynamic capabilities; market capabilities; material resources; intangible resources; human skills; Big Data analytics; effektivare marknadsföring; kompetenser; Big Data analytics förmågor; dynamiska förmågor; marknadsrelaterade förmågor; materiella resurser; immateriella resurser; mänskliga förmågor;

    Sammanfattning : Big Data analytics är en fascinerande process som lyfter fram möjligheten att utvinna djupgående insikter och dra slutsatser från omfattande datamängder, och dess tillämpningsområden sträcker sig över flera branscher och områden inklusive köksbranschen och marknadsföring som denna studie fokuserar på. Utmaningen att dra nytta av Big Data analytics för att förstå konsumentbeteenden och preferenser kan dock vara betydande, men när företag tillhandahåller de rätta resurserna, kan de på ett effektivt sätt optimera sina marknadsföringsstrategier. LÄS MER

  3. 3. Att mäta prestation inom revisionsbranschen : En kvalitativ studie om prestationsmätning ur revisorns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Elin Andersson; Nora Stieng; [2023]
    Nyckelord :performance management; performance measurement; financial measures; non-financial measures; efficiency; prestationsledning; prestationsmätning; finansiella mått; icke-finansiella mått; produktivitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Prestationsmätning syftar till att styra organisationen i en riktning som ligger i linje med företagets övergripande mål och strategi. Det är ett styrmedel som initialt designades för industrisektorn, vilket resulterat i att frågor ställts huruvida mätningen kan appliceras på tjänsteverksamheter. LÄS MER

  4. 4. Tre principer för försvar mot specialoperation

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Mikael Westin; [2023]
    Nyckelord :Anfall; defensiv; försvar; försvarsoperation; specialoperation; immateriella faktorer; SOF; specialförband; seger; nederlag; markoperation; markförsvarsoperation;

    Sammanfattning : Den moderna vapenutvecklingen har skapat möjligheter, som rätt exploaterat, skapar dilemman för försvararen. Som motmedel har en utvecklad version av Biddles (2006) tre principer: reducera motståndarens vapenverkan, reducera motståndarens rörlighet och säkerställa egen rörlighet, prövats ur ett försvarsperspektiv gentemot specialoperationer. LÄS MER

  5. 5. What affects what and what affects that? : A quantitative study on risk and uncertainty’s influence on change in strategic decision making and the moderating role of corporate governance mechanisms.

    Magister-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Lucas Farbotko; Jonatan Ödéen; [2023]
    Nyckelord :Risk; uncertainty; strategic decisions; corporate governance; corporate governance mechanisms; moderating effects;

    Sammanfattning : Background: Risk and uncertainty as a concept resides in unknown results and uncertainties with the ability of affecting firms. With its ability to affect, comes the necessity for firms to adapt in its corporate strategic decision making. Corporate governance in its broad terms has been shown to impact strategic decision making. LÄS MER