Sökning: "inte knäcka läskoden"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden inte knäcka läskoden.

  1. 1. Nycklar till läslust : En kvantitativ studie om preferenser och läsning av skönlitteratur i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie Nilsson; Julia Trädgårds; [2023]
    Nyckelord :Grundskola; läslust; läsning; preferenser för läsning; skönlitteratur; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer som påverkar elevers läslust. Studien utgår från en kvantitativ ansats i form av enkäter. Resultatet analyseras i mjukvaran SPSS och samband identifieras med hjälp av Spearmans korrelationskoefficient. LÄS MER

  2. 2. Att knäcka läskoden : En studie om hur pedagoger utvecklar barns läsutvecklingi årskurs ett.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Farah Daghouz; [2017]
    Nyckelord :Förkunskaper; högläsning; ordförråd; motivation; språkmedveten;

    Sammanfattning : Inledning Genom att barn behärskar en god läsförmåga underlättar de att utveckla och bemästra nya kunskaper. Arbetet belyser vikten av förkunskaper, högläsning, ordförrådets betydelse, motivation och att vara språkmedveten i vägen till en god läsförmåga. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar om vilka faktorer som kan varabidragande till den bristande läsförståelsen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Marlene Reif; [2017]
    Nyckelord :Läsförståelse; strategier; brister; faktorer; ansvar.;

    Sammanfattning : Att bli en god läsare handlar inte om att knäcka läskoden utan utmaningen ligger i att förstå det man läser. Studiens syfte ämnar att undersöka hur fem lärare uppfattar vilka faktorer som kan ligga till grund för den bristande läsförståelsen bland elever. LÄS MER

  4. 4. Läsa lätt, läsa rätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Johnsson; Eva Somfai; [2016]
    Nyckelord :barnböcker; barnlitteratur; barns textvärldar; bild; genus; lättläst; mångfald; populärkultur;

    Sammanfattning : Vår erfarenhet är att många böcker som används i skolundervisningen för nybörjarläsaren känns föråldrade vad det gäller form, innehåll och layout. Vi anser att barnens första kontakt med läsning måste vara förknippat med något lustfyllt, och inte enbart vara ett verktyg för att ”knäcka läskoden”. LÄS MER

  5. 5. Att möta text på sitt andraspråk - en studie av två nyanlända elevers litteracitetspraktiker i skolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anna Winlund; [2014-08-19]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling på ett andraspråk; litteracitetspraktiker; nyanländas lärande; resursmodellen;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om nyanlända elever som ska tillägna sig skriftspråket på sitt andraspråk i en skolkontext i vilken de utgör en minoritet. Syftet är att undersöka elevernas litteracitetspraktiker i skolan och utgångspunkt för undersökning utgörs av Luke och Freebodys Four Literacy Resources Model. LÄS MER