Sökning: "integrera teoribildning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden integrera teoribildning.

  1. 1. "Vad ska en kille vara?" En kvalitativ studie om unga mäns upplevelser av samtalsbehandling

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Malin Karlsson; Malin Jilkén; [2021]
    Nyckelord :maskuliniteter; hjälpsökande; psykoterapi; unga män; behandlingsresultat; masculinity; helpseeking behavior; psychotherapy; young men; therapy outcome; Social Sciences;

    Sammanfattning : Introduktion; Studiens syfte var att undersöka unga mäns upplevelser av att söka och gå i samtalsbehandling. Metod: Studien är kvalitativ med en fenomenologisk ansats. Vi genomförde 8 semistrukturerade intervjuer , 7 valdes ut för att ingå i studien. Deltagarna var unga män, 18-27 år, som hade gått i samtalsbehandling hos en kurator. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkiga elevers tidiga skrivutveckling : En litteraturstudie om undervisning i svenskämnet för flerspråkiga elevers skrivutveckling i årskurs F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Andersson; Matilda Andersson; [2021]
    Nyckelord :Skrivutveckling; skrivundervisning; litteracitet; flerspråkiga elever; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie belyser flerspråkiga elevers tidiga skrivutveckling. Syftet med studien är att granska hur undervisning i svenskämnet för flerspråkiga elevers skrivutveckling i årskurs F-3 behandlas i forskning. Studien avser besvara vad forskning visar om undervisning gällande skrivutveckling för flerspråkiga elever. LÄS MER

  3. 3. Boksamtal som hälsofrämjande literacypraktik : En kvalitativ teoretisk litteraturanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Tysk; [2019]
    Nyckelord :literacypraktik; hälsofrämjande; litteratur; litteraturundervisning; boksamtal; välmående; Judith Langer; biblioterapi;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker om det finns möjligheter att integrera ett hälsofrämjande arbete i litteraturundervisningen genom Judith Langers (2017) didaktiska modell för boksamtal som en literacypraktik. Möjligheterna undersöks med en hermeneutisk forskningsansats som metod. LÄS MER

  4. 4. Invävdhet, medlemskap och aktivering : En teoriutveckling av Carnegieskolan och en studie om hur invävdhet i metaorganisationer inverkar på regeringskansliets beslutsfattande

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Anton Berg Niemelä; [2017]
    Nyckelord :Organization theory; Carnegie school; embeddedness; activation; meta-organization; government offices; Schengen area; Agenda 2030; Organisationsteori; Carnegieskolan; invävdhet; aktivering; metaorganisation; regeringskansliet; Schengensamarbetet; Agenda 2030;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att utveckla Carnegieskolans organisationsteori med en kompletterande teoretisering om hur organisationer hanterar sin invävdhet i meta-organisationer när de fattar beslut och handlar. För att möta syftet fokuserar uppsatsen vid att integrera Carnegieskolans teoribildning med Ahrne & Brunssons teori om metaorganisationer för att utveckla en teori om medlemskap i metaorganisationer som en särskild typ av invävdhet och beskriva hur organisationer relaterar till sitt medlemskap i beslutsfattande och handling. LÄS MER

  5. 5. Institutioners makt - att integrera makt i institutionell teori

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karin Ericsson; Livia Johannesson; [2005]
    Nyckelord :Institutionell teori; makt; sociala relationer; kultur; institutionalisering; Political and administrative sciences; Statsvetenskap; förvaltningskunskap; Sociology; Sociologi; Law and Political Science; Social Sciences;

    Sammanfattning : Institutionell teori förklarar socialt liv genom att undersöka institutioners påverkan på sociala relationer. Institutionella föreställningar ses som närvarande i alla sociala relationer genom kulturella, kognitiva och normativa institutionella element, som ges stor betydelse i denna teoribildning. LÄS MER