Sökning: "integrerande Specialpedagogik"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden integrerande Specialpedagogik.

  1. 1. Specialpedagogisk handledning : En studie om specialpedagogers/speciallärares upplevelser och erfarenheter av handledning till lärare som undervisar integrerade grundsärskoleelever.

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Bandling; Maria Gulin Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :fenomenologi; grundsärskola; handledning; integrerade elever; specialpedagogik; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sju specialpedagoger, som erbjuder och genomför specialpedagogisk handledning till lärare som undervisar integrerade grundsärskoleelever, upplever och beskriver handledningens syfte, fokus och sin egen roll i handledningssamtalet samt vad specialpedagogerna/speciallärarna upplever att lärarna efterfrågar. För att undersöka detta har vi använt oss av en kvalitativ forskningsmetod i form av strukturerade och semistrukturerade enskilda intervjuer samt fokusgruppintervjuer. LÄS MER

  2. 2. Anpassade barn eller anpassad verksamhet? Förståelse av specialpedagogiska praktiker i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Barbro Matson; [2015-12-18]
    Nyckelord :tillgänglighet; delaktighet; inkludering; barn i behov av särskilt stöd i förskolan; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att belysa och problematisera tillgängligheten i den pedagogiska miljön i förskolan för barn i behov av särskilt stöd utifrån den pedagogiska praktik som de berörda pedagogerna använder sig av. Teori: De teoretiska ansatserna utgick från två specialpedagogiska perspektiv, det kategoriska och det relationella perspektivet. LÄS MER

  3. 3. Ett exempel på integrerande/inkluderande verksamhet inom förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Riina Meri; [2011-05-06]
    Nyckelord :autism; inkludering; anpassad pedagogik; social interaktion; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att belysa och lyfta fram hur det inom förskolan kan arbetas med inte-greringen/inkluderingen av barn inom autismspektrumtillståndet. Centrala frågeställningar i studien är • Vad utmärker förskolans sociala och fysiska miljö? • Vad sker på organisations-, grupp- och individnivå för att bedriva inkluderande verksamhet i förskolan? • Hur organiseras lek och inlärningsaktiviteter? • Hur ser samverkan ut mellan förskola och skola och hur ser överlämningen ut till skolan? Verksamhetens arbetssätt förankras i styrdokument och forskning inom området. LÄS MER

  4. 4. En skola för alla : Är denna skola integrerande eller segregerande för barn i behov av särskilt stöd

    Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Bjarne Bäcker; [2007]
    Nyckelord :Integration; segregation; inclusion; special-needs education; second-language learning; Integrering; segregering; inkludering; specialpedagogik; andraspråks lärande;

    Sammanfattning : In this paper integration and inclusion were analysed in both theory and practice to see what they mean for pupils who reqire special support or pupils who have Swedish as a second language in compulsory school. The purpose of this work was to investigate whether inclusion is the best way of reaching the goal of a school for all children. LÄS MER