Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Yoga och mindfulness i skolmiljö : En systematisk litteraturstudie av yogabaserade praktiker som en resurs för elever och lärares välmående.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elisabeth Ehrlich; Elin Mattsson; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this literature study is to examine, through existing research, the relationship between yoga-based practices in school and the mental health and well-being of students and teachers in an increasingly stressed and high-performing world. Our questions are: What does research say about yoga-based practices in relation to mental health and well-being in schools in different countries? What methods have been used for research on yoga-based practices and mental health and well-being in schools in different countries? What methods have been used for the implementation of yoga-based practices in schools? In order to achieve the aim and answer our questions, we have chosen to do a systematic literature study. LÄS MER

  2. 2. ”…om jag har en samhörighet runt det här bordet så kan jag känna mig inkluderad.” : Två särskilda undervisningsgruppers arbete med integrering och inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elizabeth Landström; Anna Pohjanen; [2023]
    Nyckelord :inkludering; integrering; särskilt stöd; särskild undervisningsgrupp;

    Sammanfattning : Elever ska undervisas i ordinarie undervisningsgrupp så långt det är möjligt men kan som särskilt stöd bli placerade i särskild undervisningsgrupp för att få sina behov tillgodosedda enligt skollagen (SFS 2010:800, 3:e kap. 11§). LÄS MER

  3. 3. ”Jag kunde inte språket och jag hade inga kompisar” : en kvalitativ studie om elevers integrering genom ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Pashang Abdulla; Hedi Rabun; [2020]
    Nyckelord :integration; nyanlända;

    Sammanfattning : Abstarct Syfte och frågeställningar Syfte med denna studie är att undersöka hur integrationen av nyanlända elever genom undervisning i ämnet idrott och hälsa fungerar. Detta sker genom att ta reda på vad deras erfarenheter har för betydelse för integreringen samt genom att undersöka deras aktuella upplevelser av den svenska idrottsundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Geocaching som läromedel : Att digitalisera lärandet av orienteringsförmåga

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Tylebo; [2019]
    Nyckelord :Digitalisering; geocaching; idrottsundervisning; orienteringsförmåga; läromedel;

    Sammanfattning : Läroplanen (Skolverket, 2011b) föreskriver mål och innehåll i undervisning, baserad på förmågor som eleverna ska utveckla. Inom idrott och hälsa är utvecklande av elevers förmåga att orientera sig av central betydelse och utgör ett obligatoriskt moment inom ramen för kunskapsområdet friluftsliv och utevistelse. LÄS MER

  5. 5. GRUNDSÄRSKOLAN I GRUNDSKOLAN EN STUDIE OM SAMVERKAN MELLAN GRUNDSÄRSKOLAN OCH GRUNDSKOLAN AVSEENDE INTEGRERING OCH INKLUDERING

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Maryam Sadeghkhani; [2019]
    Nyckelord :Den nära utvecklingszonen; empowerment; grundsärskolan i grundskolan; inkludering; intellektuell; integrering; samverkan.;

    Sammanfattning : ABSTRAKT ”En skola för alla” måste anpassas efter alla elever i skolan för att det ska bli en hög grad av integrering och inkludering för alla elever. Tidigare forskning visar dock svårigheter för elever med intellektuell funktionsnedsättning i praktiken och om samverkan mellan grundsärskolan och grundskolan. LÄS MER