Sökning: "integrering av modersmål"

Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden integrering av modersmål.

  1. 11. Examensarbete i fördjupningsämnet språk- Integrering av modersmål i förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Agustina Gustafsson; Susan Ashjaei; [2015]
    Nyckelord :Modersmål. förskola; mother language; intercultural; multicultural; socio-cultural; multilingualism; identity; participation; preschool;

    Sammanfattning : Swedish preschools have a variety of children of different ethnic origins. The intention of this thesis is twofold; firstly to deeply examine how preschool teachers work with languages and secondly how to integrate the Swedish language with other native languages in practice. LÄS MER

  2. 12. Undervisning och bedömning utan gemensamt språk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Johanna Rask; [2014-06-26]
    Nyckelord :Nyanlända elev; konsumentkunskap; integrering; undervisning; bedömning;

    Sammanfattning : Antalet nyanlända elever ökar i den svenska skolan, men nyanlända elevers skolsituation är ett område där den akademiska forskningen är underutvecklad. Studiens syfte är att öka förståelsen för hur undervisning och bedömning av nyanlända elever i ämnet hem- och konsumentkunskap kan utformas. LÄS MER

  3. 13. Jag, Vi och Dem : Integrationen av elever med utländsk bakgrund i skolan

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Roni Batti; Esed Salihovic; [2014]
    Nyckelord :mångkulturalism; integration; integrering; skola; utbildning; språk; modersmål; andraspråk; segregering; utländsk; invandrare; nyanlända; vi och dem; elever; interkulturalism; interkulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Integreringsprocessen för utländska barn i den svenska skolan är huvudpunkten i denna systematiska litteraturstudie. Syftet är att undersöka vilka problem som vanligtvis uppkommer i skolan för nyanlända barn med utländsk bakgrund men även deras och föräldrarnas egna önskningar om förbättring eller tillvägagångssätt i integrationsprocessen. LÄS MER

  4. 14. Incorporating pupils with Swedish as a second language A study of language development approaches and integration in school

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cathrin Gudmundsson; Josefine Ljunggren; [2013]
    Nyckelord :förberedelseklass; integrering; nyanlända elever; språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger arbetar språkutvecklande med nyanlända ele-ver, samt att uppmärksamma hur skolledning och pedagoger arbetar för att dessa elever ska känna gemenskap med den övriga skolan. Studiens frågeställningar är: Hur arbetar pedago-gerna språkutvecklande med nyanlända elever, vilka metoder och material används? Vilka insatser görs av pedagogerna och skolledningen för att integrera nyanlända elever i den svenska skolan? För att besvara studiens frågeställningar har vi analyserat den insamlade em-pirin med utgångspunkt i tidigare relevant forskning. LÄS MER

  5. 15. Att arbeta med fonologisk medvetenhet : En kartläggning av en skolas sätt att arbeta med fonologisk medvetenhet i förskoleklass och årskurs ett

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Lovisa Wendefors; [2011]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; ämnesintegrering; svenska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ge en bild av hur arbetet med den fonologiska medvetenheten kan se ut på en svensk skola idag. Idén till detta väcktes av teorier som talade för att musik och rytmik kan påverka den fonologiska medvetenheten på ett positivt sätt, varför eventuell integrering av musik i arbetet särskilt beaktades. LÄS MER