Sökning: "integrering av modersmål"

Visar resultat 6 - 10 av 23 uppsatser innehållade orden integrering av modersmål.

  1. 6. Pedagogens arbete med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alev Kiran; Haifa Iskander; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vilka arbetsmetoder pedagoger använder sig av för att stimulera och främja flerspråkiga barns språkutveckling. Även hur pedagoger integrerarflerspråkiga barns kultur och modersmål i förskolan. LÄS MER

  2. 7. UTLANDSADOPTERADE BARNS INTEGRERING OCH SPRÅKINLÄRNING En kvalitativ studie utifrån fem adoptivföräldrars perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Jane Sandström; Julia Enoksson; [2018-08-25]
    Nyckelord :Utlandsadopterade barn; lärande; språk; sociokulturell; kognitiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utifrån adoptivföräldrarnas perspektiv undersöka barnets integrering in i sitt nya modersmål, samt analysera adoptivföräldrarnas erfarenheter om eventuella språksvårigheter som kan uppstå i den sociala kontexten. Teori: Till grund av studien används det sociokulturella perspektivet utifrån Vygotskij och Säljö. LÄS MER

  3. 8. Integrering av modersmålet i undervisningen : En intervjustudie med lärare i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sofia Strandell; [2016]
    Nyckelord :flerspråkig; modersmålsundervisning; integrering av modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Vårt samhälle är mångkulturellt och i grundskolan har en femtedel av alla elever ett annat modersmål än svenska. Läget som råder i världen gör att det kommer många flyktingar till Sverige och många av dem är barn, så elever med annat modersmål kommer att öka i våra skolor. LÄS MER

  4. 9. En SPRINT för alla? − En intervjustudie inom innehållsintegrerad engelskundervisning med fyra mellanstadielärare för elever med olika modersmål

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sandra Carlsson; [2015]
    Nyckelord :SPRINT; CLIL; språkintegrering; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa empiriska studie belyses vikten av att stötta elever i sin främmande-språkinlärning för att de ska kunna tillgodo se sig ett förmedlat ämnesinnehåll. Studiens syfte äratt se hur detta stöd kan se ut på en skola där främmandespråkinlärning skall ske parallellt ochsamtidigt, det vill säga integrerat, med inlärning av ämnesinnehåll. LÄS MER

  5. 10. "Matematik är väl universellt?" : En litteraturstudie om flerspråkiga elever i matematikklassrummet.

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Edqvist; Lisa Bergholm; [2015]
    Nyckelord :Flerspråkighet; matematik; modersmål; etnomatematik; språkutvecklande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Statistik från Skolverket (2014) visar att nära en fjärdedel av de flerspråkiga elever som invandrat efter skolstart,fick underkänt i matematik i under vårterminen i årskurs sex 2014. Enligt den svenska läroplanen, framtagen av Skolverket (2011) betonas det att undervisningen ska anpassas och individualiseras genom att utgå från elevers språk, erfarenheter och bakgrunder för att främja deras kunskapsutveckling. LÄS MER