Sökning: "integrering av nyanlända elever"
Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden integrering av nyanlända elever.
1. Fritidspedagogers upplevelser av integration på fritidshemmet : En intervjustudie med 6 fritidspedagoger
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att öka kunskapen kring hur fritidspedagoger upplever integrering av nyanlända elever på fritidshemmet. Med det menar jag hur fritidspedagoger arbetar med integration och hur nyanlända elever inkluderas i verksamheten. Min studie är kvalitativ som bygger på tolkningar av det resultat som analyserats fram. LÄS MER
2. En kvalitativ studie av nyanlända elevers möten med det svenska utbildningsfältet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Syftet med min studie är att få kunskap om nyanlända elevers integrering i den svenska skolan genom att lyfta fram nyanlända elevers berättelser om mötet med utbildningens fält. För att besvara syftet utgick jag ifrån två frågeställningar hur kan beskrivningar av nyanlända elevers möten med den svenska utbildningens fält förstås? och hur kan skillnader i elevernas upplevelser av inträdet på utbildningens fält förklaras?. LÄS MER
3. Kunskapskrav i svensk skola : en studie med fokusområde på nyanlända elever i Göteborg
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Sverige har en historia präglad av invandring och har genom åren tagit emot en stor mängd nyanlända barn. Sverige har haft sina perioder med hög migration till landet och år 2015 var ett år som utmanade många offentliga verksamheter, bland dessa skolor. LÄS MER
4. Inkluderingsprocessen av nyanlända elever i teori och praktik - en forskningsstudie om mötet mellan nyanlända elever och den svenska skolan.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Syftet med undersökningen var att se hur inkluderingsprocessen i teori och praktik överensstämmer och hur lärare och elever beskriver sina upplevelser av mötet med varandra. Undersökningen är utförd med en kvalitativ metod och en socialkonstruktivistiskt samt nyinstitutionell teori. LÄS MER
5. Nyanlända elever i svenska skolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : År 2015 hade vi en stor flyktingvåg i Sverige, vilket inneburit att många flyktingbarn placerades i de svenska skolorna runt om i landet (Skolverket 2018b). Detta har lett till utmaningar för skolan, vilket vi fått erfara under vår verksamhetsförlagda utbildning. LÄS MER