Sökning: "integrering förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden integrering förskola.

  1. 1. VFU-aktörers samtal om verksamhetsförlagd utbildning i förskola : En diskursanalytisk studie av policydokument

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Norén; [2022]
    Nyckelord :Verksamhetsförlagd utbildning; professionsutveckling; kunskapstraditioner; lärarutbildning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker hur aktörer inom förskollärarutbildningens verksamhetsförlagda del (VFU) talar om kunskap och förskollärarstudenters professionsutveckling i policydokument om VFU. Detta samtal undersöks genom frågeställningarna ”Hur talas det om kunskap i policydokumenten” och ”Hur talas det om förskollärarstudenters professionsutveckling i policydokumenten? och förstås i termer av diskurser. LÄS MER

  2. 2. "Vi får säga att det är skitjobbigt ibland" : En kvalitativ analys av det specialpedagogiska uppdraget i förskolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellen Jerringe; Klara Sjölinder; [2022]
    Nyckelord :specialpedagogik; förskola; kritiskt perspektiv; kompensatoriskt perspektiv; dilemmaperspektiv; inkludering;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks förskollärares upplevelser av det specialpedagogiska uppdraget i förskolan samt framskrivningen av sagda uppdrag i Salamancadeklarationen. Vidare analyseras kopplingar mellan dessa med hjälp av tre perspektiv på specialpedagogik sammanfattade av Claes Nilholm (2020). LÄS MER

  3. 3. Segregering i förskolan : En utopisk målbild om lika förskola för alla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sofia Rylander; [2022]
    Nyckelord :integration; preschool; segregation; förskola; integration integrering; segregation segregering;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this study is to investigate the work against segregation in preschool on a national and a local level. The method used is a content analysis of selected documents from the various discourses, at the national level letters from the Riksdag and the government which deal with segregation in society at large and in preschool. LÄS MER

  4. 4. Pedagogiska möjligheter under måltidssituationer i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om planering och integrering av undervisning under måltiderna på förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Annika Björklund; Ida Blom; [2021]
    Nyckelord :Undervisning; måltidssituation; förskola; förskollärare; didaktik; pedagogiska funktioner; pedagogiska möjligheter; lärande;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att synliggöra och skapa reflektion om förskollärarnas uppfattningar ommåltiden som en pedagogisk funktion i förskolan vilket görs genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer med sex verksamma förskollärare. Måltiderna i förskolan kan ses som en outnyttjad resurs för undervisning. LÄS MER

  5. 5. Användning av digitala verktyg inom fritidshemmet : En kvalitativ studie om integrering och motivering

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning fritidshem och förskola

    Författare :Rasmus Mårtensson; Simon Andréasson; [2021]
    Nyckelord :Media violence; Digitala verktyg; Digitala miljöer; Relationer; Vila; Digitalisering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur digitala verktyg inom IKT används i fritidshemmet. Sett utifrån frågeställningen så kan vi se ett problem med att styrdokumenten utifrån dess skriftliga form är oerhört abstrakta och tolkningsbara. LÄS MER