Sökning: "integrering i undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 199 uppsatser innehållade orden integrering i undervisning.

  1. 1. Var finns värdegrunden i SO-undervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nathalie Engdahl; Selma Aljaff; [2024]
    Nyckelord :värdegrund; demokrati; samhällsorientering; SO-undervisning; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt är att kartlägga och diskutera vad forskningen lyfter om beröringspunkter mellan värdegrundsarbete och undervisning i de samhällsorienterade ämnena, genom att besvara följande frågeställningar: Vilka är beröringspunkterna mellan värdegrundsarbete och SO-undervisning? Hur arbetar lärare med skolans värdegrund i SO-undervisning? Genom en systematisk forskningsöversikt har vi utgått från syfte och frågeställning när vi sökt i svenska och internationella databaser, för att hitta relevanta vetenskapliga artiklar. Vårt urval av källor ligger till grund för resultat, slutsats och diskussion. LÄS MER

  2. 2. Digital kompetens och användning av digitala verktyg – En kvantitativ studie om svensklärares digitala kompetens och användning av digitala verktyg för elever i skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Caroline Anttila; Ida Johansson; [2023-02-14]
    Nyckelord :digital kompetens; digitala verktyg; skrivsvårigheter; svensklärare; SAMR; TPACK;

    Sammanfattning : Bakgrund: Samhällets snabba digitalisering påverkar skolan i allra högsta grad och skolorna ställs därmed inför stora utmaningar att förbereda eleverna för en digital framtid. Det digitala samhället kräver ett förändrat sätt att formulera sig i skrift och elever i skrivsvårigheter kan ofta hamna i kläm. LÄS MER

  3. 3. Läsa och skriva demokratiskt : En litteraturstudie om integrering av demokrati- och värdegrundsarbete i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emma Lotterberg; Sandra Eklander Gill; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; mätbarhet; svenskämnet; systematisk litteraturstudie; värdegrundsarbete; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har sedan länge vilat på en demokratisk värdegrund. Demokrati- och värdegrundsfrågor ska genomsyra all undervisning i skolan och bidra till att fostra demokratiska medborgare. Historiskt sätt har svenskämnet haft en viktig roll i detta demokratiska uppdrag. LÄS MER

  4. 4. En inblick i hur lärare använder programmering som verktyg i sin matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Federico Valeri; Mikaela Jemt; [2023]
    Nyckelord :didaktik; förkunskaper; gymnasiet; implementering; integrering; matematik; matematikundervisning; programmering; programmeringskunskaper; Python; stöd; textprogrammering; undervisning;

    Sammanfattning : I detta examenarbete undersöks lärares beskrivningar av hur de använder programmering i matematikundervisningen på gymnasienivå. Arbetet undersöker även vilka förkunskaper och vilket stöd som lärare beskriver som nödvändigt för att genomföra detta. LÄS MER

  5. 5. Undervisning gällande integrerade elever : En studie om fem lärares förutsättningar att undervisa elever mottagna i grundsärskolan som får sin utbildning i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Birgitta Backstad; [2023]
    Nyckelord :adapted primary school; working method; prerequisites; primary special school; primary school; integration; teaching; anpassad grundskola; arbetssätt; förutsättningar; grundsärskolan; grundskolan; integrering; undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Grundsärskoleelever som får sin undervisning i grundskolan årskurs 7-9 tillhör en minoritetsgrupp bland elever i svensk skola. Då skollagen ger kommuner frihet att utforma förutsättningarna för integrerade elever på många olika sätt tillkom studien i syfte att bidra med kunskap om undervisning av integrerade elever. LÄS MER