Sökning: "intellectual and or communicative disabilities"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden intellectual and or communicative disabilities.

  1. 1. ”Han gör min dag bra”... “men det är inte bara glass och ballonger” : En kvalitativ studie om hur lärare och elever beskriver lärar-elev relationer i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Eriksson Helene; Magnusson Josefine; [2021]
    Nyckelord :Compulsory school for children with intellectual disabilities; good relationships; intellectual disability; teachers’ relational competence; Teacher - student relationships; relations; relational perspective; Goda relationer; intellektuell funktionsnedsättning; Lärare-elev relationer; lärares relationskompetens; relation; relationellt perspektiv; särskola;

    Sammanfattning : Studien belyser lärar - elevrelationer och har ett relationellt perspektiv. Syftet med studien är att belysa hur lärare och elever på särskolan beskriver lärar-elevrelationer samt vilka likheter och skillnader det finns i beskrivningarna. LÄS MER

  2. 2. Brukarens röst vid offentlig upphandling

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Handikappvetenskap

    Författare :Katarina Mattsson; [2017]
    Nyckelord :users; user perspective; involuntary change; public procurement; competition; intellectual disability; hegemony; marginalized; Brukare; brukarperspektiv; offentlig konkurrensupphandling; verksamhetsövergång; ofrivillig förändring; intelektuell funktionsnedsättning; marginalisering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att fånga brukarperspektivet och dess upplevda konsekvenser av en ofrivillig förändring i befintliga boendemiljön, på grund av en offentlig konkurrensupphandling. Studien är genomförd med kvalitativ metod och insamlandet av empirin gjorde jag genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. ”Visst skiljer de sig från oss andra” : En kvalitativ studie om pedagogers föreställningar, normer och kategoriseringar om barn med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sofia Kaya; [2017]
    Nyckelord :Intellectual disabiblity; pedagogue; pre-school class; socialconstructivism; norms; perceptions; categorizations; including; exkluding.; Intellektuell funktionsnedsättning; pedagog; förskoleklass; socialkonstruktivism; normer; föreställningar; kategoriseringar; inkludering; exkludering.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine whether pedagogues, in their daily work with children with intellectual disabilities, have perceptions based on earlier work experience with for instance children with average intelligence and also if the perceptions, norms and categorizations of society affect the school environment in which children with intellectual disabilities exist.The study, which focuses on the pedagogues work experience of childrens with intellectual disabilities, was carried out by interviewing four pedagogues in a qualitative manner. LÄS MER

  4. 4. ”Undervisning i läsförståelse – en väg som öppnar nya världar för eleverna” : En studie om undervisning i läsförståelse i grundsärskolan och gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Harriet Helena Shaposhnikov; [2016]
    Nyckelord :Reading comprehension; Intellectual Disabilities; Autistic Spectrum Disorders; Läsförståelse; Intellektuell funktionsnedsättning; Autismspektrumtillstånd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån några pedagogers beskrivningar bidra med kunskap om undervisning i läsförståelse för elever med intellektuell funktionsnedsättning och autismspektrumtillstånd i grundsärskolans årskurser 7-9 och på gymnasiesärskolans nationella program. Studien bygger på kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med sex pedagoger verksamma inom grundsärskolan och gymnasiesärskolan och som undervisar i ämnet svenska. LÄS MER

  5. 5. Läsförmåga hos vuxna med intellektuell och/eller kommunikativ funktionsnedsättning som deltar i daglig verksamhet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Anna Andreassen; Elina Norrman; [2013-10-18]
    Nyckelord :läsning; intellektuell och eller kommunikativ funktionsnedsättning; vuxna; adaptiv textanvändning; daglig verksamhet; reading; intellectual and or communicative disabilities; adults; adaptive use of text; daily activity centers;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka läsförmåga hos vuxna med intellektuell och/eller kommunikativ funktionsnedsättning. Gruppen vuxna med intellektuell och/eller kommunikativ funktionsnedsättning bestod av 66 personer. LÄS MER