Sökning: "intellectual and or communicative disabilities"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden intellectual and or communicative disabilities.
1. ”Han gör min dag bra”... “men det är inte bara glass och ballonger” : En kvalitativ studie om hur lärare och elever beskriver lärar-elev relationer i särskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Studien belyser lärar - elevrelationer och har ett relationellt perspektiv. Syftet med studien är att belysa hur lärare och elever på särskolan beskriver lärar-elevrelationer samt vilka likheter och skillnader det finns i beskrivningarna. LÄS MER
2. Brukarens röst vid offentlig upphandling
M1-uppsats, Linköpings universitet/HandikappvetenskapSammanfattning : Studiens syfte är att fånga brukarperspektivet och dess upplevda konsekvenser av en ofrivillig förändring i befintliga boendemiljön, på grund av en offentlig konkurrensupphandling. Studien är genomförd med kvalitativ metod och insamlandet av empirin gjorde jag genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
3. ”Visst skiljer de sig från oss andra” : En kvalitativ studie om pedagogers föreställningar, normer och kategoriseringar om barn med intellektuell funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study is to examine whether pedagogues, in their daily work with children with intellectual disabilities, have perceptions based on earlier work experience with for instance children with average intelligence and also if the perceptions, norms and categorizations of society affect the school environment in which children with intellectual disabilities exist.The study, which focuses on the pedagogues work experience of childrens with intellectual disabilities, was carried out by interviewing four pedagogues in a qualitative manner. LÄS MER
4. ”Undervisning i läsförståelse – en väg som öppnar nya världar för eleverna” : En studie om undervisning i läsförståelse i grundsärskolan och gymnasiesärskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån några pedagogers beskrivningar bidra med kunskap om undervisning i läsförståelse för elever med intellektuell funktionsnedsättning och autismspektrumtillstånd i grundsärskolans årskurser 7-9 och på gymnasiesärskolans nationella program. Studien bygger på kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med sex pedagoger verksamma inom grundsärskolan och gymnasiesärskolan och som undervisar i ämnet svenska. LÄS MER
5. Läsförmåga hos vuxna med intellektuell och/eller kommunikativ funktionsnedsättning som deltar i daglig verksamhet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka läsförmåga hos vuxna med intellektuell och/eller kommunikativ funktionsnedsättning. Gruppen vuxna med intellektuell och/eller kommunikativ funktionsnedsättning bestod av 66 personer. LÄS MER