Sökning: "intellectual capital"

Visar resultat 1 - 5 av 161 uppsatser innehållade orden intellectual capital.

  1. 1. När grodan kokas : En uppsats om handeln med musikkataloger

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Daniel Miettinen-Singhateh; Liam Fransholm; Philip Wohlfart; [2023]
    Nyckelord :music catalog; power; private equity; record company; music publisher; musikkatalog; makt; riskkapital; skivbolag; musikförlag;

    Sammanfattning : Music catalog trading has become something of a trend in recent years, with global stars selling their catalogs for millions of dollars. Industry players such as record labels and music publishers have traded catalogs and their underlying intellectual property rights between themselves for a long time but now resourceful venture capitalists have seen opportunities for returns, and have thus entered the market. LÄS MER

  2. 2. Svenska företags redovisning av intellektuellt kapital i spåren av covid-19-pandemin : En kvantitativ studie av 120 börsnoterade företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Saga Djäkner; Hanna Lindström; [2023]
    Nyckelord :Intellectual capital; voluntary disclosure; covid-19-pandemic; crisis; human capital; relational capital; structural capital; Intellektuellt kapital; covid-19-pandemin; frivillig redovisning; kris; humankapital; relationskapital; strukturellt kapital;

    Sammanfattning : Titel: Svenska företags redovisning av intellektuellt kapital i spåren av covid-19-pandemin -En kvantitativ studie av 120 börsnoterade företag Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Hanna Lindström och Saga Djäkner Handledare: Jan Svanberg Datum: 2023 - maj Syfte: I början av år 2020 drabbades världen av en pandemi som haft betydande påverkan på stora delar av samhället, såväl människor som företag. I svåra ekonomiska tider kan företagen behöva framhäva andra kvalitéer inom bolaget än de finansiella. LÄS MER

  3. 3. Den externa marknadsförarens perspektiv på strategiskt varumärkesbyggande : En fallstudie om värdeskapande i en B2B kontext

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elin Friberg; Emma Kjellgren; [2023]
    Nyckelord :B2B; Marketers; Marketing agency; Branding; Value co-destruction; Value co-creation.; B2B; Marknadsförare; Marknadsföringsbyrå; Varumärkesbyggande; Värdesamförstörelse; Värdesamskapande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den ökade globaliseringen har ökat konkurrensen på B2B marknaden markant. Detta har bidragit till att det blir allt mer aktuellt att se till interaktionen som sker mellan olika företag och till det värde som uppstår i samspelet mellan olika aktörer för att kunna differentiera sitt värdeerbjudande från konkurrenterna. LÄS MER

  4. 4. Intellectual Capital Driving SMEs Entrepreneurial Orientation towards Sustainable Development

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Anamaria Tanase; Mathara Bandarage Thisari Sihara; [2023]
    Nyckelord :Intellectual Capital; Entrepreneurial Orientation; Sustainability;

    Sammanfattning : Addressing the scarce knowledge of sustainability practices in small and medium-sized enterprises (SMEs), the purpose of this paper is to identify how and if there is a link between intellectual capital (IC) and entrepreneurial orientation (EO), and if this connection contributes to a company’s sustainability performance. Based on a series of semi-structured interviews conducted with Swedish SMEs, our findings show that despite the limitations these companies experience in terms of financial and human resources, a focus on tackling sustainability issues appears to inspire entrepreneurial behaviour. LÄS MER

  5. 5. Unlocking the True Value of Intellectual Capital: A Study of the Valuation Relevance of Intellectual Capital in an M&A Intensive Era

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för redovisning och finansiering

    Författare :Filippa Oldenburg; Elisabeth Scharp; [2023]
    Nyckelord :Valuation Relevance; Value Relevance; M A; Performative; Intellectual Capital;

    Sammanfattning : Capital market actors must understand the fundamental value-drivers in society, yet accounting standards face difficulties in capturing Intellectual Capital (IC) information. Meanwhile, the number of acquisitions is ever-growing, but research on the valuation relevance of IC in mergers and acquisitions (M&A) is lacking. LÄS MER