Sökning: "intellectual development disorder"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden intellectual development disorder.

  1. 1. En integrativ litteraturstudie om konsekvenser av att växa upp tillsammans med syskon som har funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Beatrice Kangas; [2023]
    Nyckelord :intellectual disorder; developmental disorder; sibling; children; adolescence; young adults; risk and protective factors; integrative review; identity development; coping strategies; funktionsnedsättning; syskon; barn; unga; unga vuxna; risk- och skyddsfaktorer; integrativ litteraturstudie; identitetsutveckling; copingstrategier;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka konsekvenser för barn, unga och unga vuxna i åldern 0-25 år som växer upp tillsammans med syskon som har funktionsnedsättning. Dessutom är syftet att identifiera betydande faktorer för att uppnå ökad kunskap om hur professionella inom hälsooch sjukvård kan utveckla arbetet och bemötandet till barnen och deras familjer. LÄS MER

  2. 2. This is "Tricky"! : A Micro-ethnographic Study of Participation and Inclusion of Integrated Students with Intellectual Development Disorder in Swedish Compulsory Schools

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Pernilla Lindberg; Brittany Westerblom; [2022]
    Nyckelord :ethnography; inclusion; integration; intellectual development disorder; own experience; participation; participation model; student’s voice; delaktighet; delaktighetsmodellen; egen erfarenhet; elevens röst; etnografi; inkludering; integrering; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to provide increased knowledge about the experiences of some Swedish students with intellectual development disorder who are enrolled in compulsory school for pupils with learning disabilities and study according to that curriculum but attend school as integrated students. The study examines how these students understand opportunities and experiences of participation and inclusion in their learning environment and social existence based on self-perceived experiences. LÄS MER

  3. 3. Interventioner via digitala verktyg för individer med ADHD, Autismspektrumtillstånd och Intellektuell funktionsnedsättning : arbetsterapeuters erfarenhet och resonemang

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Anna Hassel; [2021]
    Nyckelord :Telerehabilitation; Occupational Therapy; Attention deficit and hyperactivity disorder; Autism spectrum disorder; Intellectual disabilities;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to describe the experiences and reasoning of occupational therapists' about obstacles and opportunities of implementing interventions via telerehabilitation for individuals with ADHD, Autism Spectrum Disorder or Intellectual Disability. Data were collected via semi-structured interviews with occupational therapists in psychiatric outpatient care and adult habilitation. LÄS MER

  4. 4. Elever med intellektuell funktionsnedsättning och NPF : En litteraturstudie med fokus på pedagogiska utmaningar och könsskillnader

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Christel Newborg; [2021]
    Nyckelord :Intellectual disability ID ; neurodevelopmental disorder NDD ; gender differences; teaching; literature review; Intellektuell funktionsnedsättning IF ; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning NPF ; könsskillnader; undervisning; litteraturstudie;

    Sammanfattning : This essay consists of a review of 34 scientific articles. The aim is to describe and compile current research about students with intellectual disability (ID) and neurodevelopmental disorder (NDD). LÄS MER

  5. 5. Två före detta elevers berättade erfarenhet av särskolan : En narrativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Anette Frank; [2016]
    Nyckelord :Diagnosis; identity; intellectual disabilities; life story; special education school ; young adult; Diagnos; identitet; intellektuell funktionsnedsättning; livsberättelse; särskola; ung vuxen;

    Sammanfattning : The purpose of this narrative study is to investigate how two former students with mildintellecual disabilities describe the years in special schools, how they talk about theirdiagnosis and how they experienced their identity development. The study aims to examinethe following questions: What told experiences have young adults with intellectual disabilities of their schoollife? What and how do young adults narrate about being diagnosed with intellectualdisabilities? What identity appearances do the young adults make in their narrations?To collect data has the narrative method been used. LÄS MER