Sökning: "intellectual disability"
Visar resultat 16 - 20 av 338 uppsatser innehållade orden intellectual disability.
16. Offentliga myndigheters attityder mot föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : The purpose of this literature study is to gain a deeper understanding of what the public authorities' attitudes towards parents with intellectual disabilities look like, how these parents experience these attitudes and how these attitudes exist. The study will be based on a qualitative literature study based on articles which presents interviews with people with intellectual disabilities and social workers at social services. LÄS MER
17. Ensamhet under covid-19 pandemin : En kvalitativ studie om ensamhet under Covid-19 pandemin för personer som bor på LSS-boende.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Purpose: The study aims to provide an overall picture of how the staff in housing with special services experience the loneliness of its clients in connection with the Covid-19 pandemic. Method: The empirical study is based on semi-structured interviews in connection with eight assistant nurses who work both at LSS accommodation and outside as accommodation support in their own homes. LÄS MER
18. Augmented Reality-spel för att motverka social isolering
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskapSammanfattning : hälsotillstånd. Individer med intellektuell funktionsnedsättning, autism, eller båda nedsättningar, har ofta högre risk att hamna i social isolering än individer utan dessa funktionsnedsättningar. LÄS MER
19. Det är inte alltid lätt : En kvalitativ studie om vårdnadshavare till barn med intellektuell funktionsnedsättning och/eller autism och hur de upplever avlastande insatser via LSS i relation till deras eget liv.
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Bakgrund: I Sverige är det många människor med någon typ av funktionsnedsättning som varje år får insatser via LSS. År 2021 gick 6386 stycken insatser till barn mellan 0-12 år och 23362 stycken till barn och unga mellan 13-22 år. LÄS MER
20. Att undervisa individintegrerade grundsärskoleelever i grundskoleklass : Fem grundskollärares erfarenheter av att anpassa undervisningen i årskurserna 1-9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of the study is to contribute with knowledge of how five elementary school teachers in practice implement policy regarding individually integrated elementary special school students in their teaching. The questions are: How do the five teachers reason about the teacher’s role in working with individually integrated students? How do the teachers reason about adapting the teaching for individually integrated students? To find teaching strategies that are seen as beneficial for learning and to identify challenges in the context the research review focused on the topic of inclusion and integration for students with intellectual disabilities. LÄS MER