Sökning: "intellectual disability"

Visar resultat 16 - 20 av 338 uppsatser innehållade orden intellectual disability.

  1. 16. Offentliga myndigheters attityder mot föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Mona Eltahan; [2023]
    Nyckelord : public authorities; disability studies; disableism; intellectual disabilities; parenthood; parents; public service; Street Level Bureaucracy; social work; social services; offentliga myndigheter; funktionshinder; intellektuella funktionsnedsättningar; föräldraskap; föräldrar; offentlig service; gräsrotsbyråkrati; socialt arbete; socialtjänst;

    Sammanfattning : The purpose of this literature study is to gain a deeper understanding of what the public authorities' attitudes towards parents with intellectual disabilities look like, how these parents experience these attitudes and how these attitudes exist. The study will be based on a qualitative literature study based on articles which presents interviews with people with intellectual disabilities and social workers at social services. LÄS MER

  2. 17. Ensamhet under covid-19 pandemin : En kvalitativ studie om ensamhet under Covid-19 pandemin för personer som bor på LSS-boende.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sharon Okumu; [2023]
    Nyckelord :Covid-19 pandemic; group housing; loneliness; insulation; staff; intellectual disability; Covid-19 pandemi; LSS-boende; ensamhet; isolering; personal; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Purpose: The study aims to provide an overall picture of how the staff in housing with special services experience the loneliness of its clients in connection with the Covid-19 pandemic. Method: The empirical study is based on semi-structured interviews in connection with eight assistant nurses who work both at LSS accommodation and outside as accommodation support in their own homes. LÄS MER

  3. 18. Augmented Reality-spel för att motverka social isolering

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Egil Österlind; Axel Ingelsson Fredler; [2023]
    Nyckelord :Augmented Reality; Intellectual Disability; Autism; Development of social interactions; Adult individuals; Social isolation; Augmented Reality; Intellektuell funktionsnedsättning; Autism; Utveckling av sociala interaktioner; Vuxna individer; Social Isolering;

    Sammanfattning : hälsotillstånd. Individer med intellektuell funktionsnedsättning, autism, eller båda nedsättningar, har ofta högre risk att hamna i social isolering än individer utan dessa funktionsnedsättningar. LÄS MER

  4. 19. Det är inte alltid lätt : En kvalitativ studie om vårdnadshavare till barn med intellektuell funktionsnedsättning och/eller autism och hur de upplever avlastande insatser via LSS i relation till deras eget liv.

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Elsa Plynning; [2023]
    Nyckelord :Disability; Intellectual disability; Autism; Caregiver; LSS; Contribution; Funktionsnedsättning; Intellektuell funktionsnedsättning; Autism; Vårdnadshavare; LSS; Insatser;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige är det många människor med någon typ av funktionsnedsättning som varje år får insatser via LSS. År 2021 gick 6386 stycken insatser till barn mellan 0-12 år och 23362 stycken till barn och unga mellan 13-22 år. LÄS MER

  5. 20. Att undervisa individintegrerade grundsärskoleelever i grundskoleklass : Fem grundskollärares erfarenheter av att anpassa undervisningen i årskurserna 1-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Anna Li; [2023]
    Nyckelord :Intellectual disability; teaching policy; school law; integration; inclusion; elementary special school; Intellektuell funktionsnedsättning; utbildningspolicy; skollag; integrering; inkludering; grundsärskola;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute with knowledge of how five elementary school teachers in practice implement policy regarding individually integrated elementary special school students in their teaching. The questions are: How do the five teachers reason about the teacher’s role in working with individually integrated students? How do the teachers reason about adapting the teaching for individually integrated students?  To find teaching strategies that are seen as beneficial for learning and to identify challenges in the context the research review focused on the topic of inclusion and integration for students with intellectual disabilities. LÄS MER