Sökning: "intellectual disorders"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden intellectual disorders.

  1. 1. This is "Tricky"! : A Micro-ethnographic Study of Participation and Inclusion of Integrated Students with Intellectual Development Disorder in Swedish Compulsory Schools

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Pernilla Lindberg; Brittany Westerblom; [2022]
    Nyckelord :ethnography; inclusion; integration; intellectual development disorder; own experience; participation; participation model; student’s voice; delaktighet; delaktighetsmodellen; egen erfarenhet; elevens röst; etnografi; inkludering; integrering; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to provide increased knowledge about the experiences of some Swedish students with intellectual development disorder who are enrolled in compulsory school for pupils with learning disabilities and study according to that curriculum but attend school as integrated students. The study examines how these students understand opportunities and experiences of participation and inclusion in their learning environment and social existence based on self-perceived experiences. LÄS MER

  2. 2. Priset för rättvisa – sämre förutsättningar för samma krav? - En studie om hur bevisvärderingen vid våldtäktsbrott påverkas av att målsäganden har en intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Sara Pedersen; [2022]
    Nyckelord :straffrätt; straffprocessrätt; bevisvärdering; våldtäktsbrott; intellektuell funktionsnedsättning; likabehandling; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Bevisvärdering i brottmål utgörs av en intresseavvägning mellan två grundläggande men till viss del motstående intressen om å ena sidan en effektiv brottsbekämpning och alla människors rätt till skydd under lagen, och å andra sidan det starka kravet på rättssäkerhet för personer som är anklagade för brott. Bevisvärderingen vid våldtäktsbrott är ofta föremål för svåra bedömningar och dessa mål är ofta känsliga i de fall målsäganden är särskilt utsatt. LÄS MER

  3. 3. Stöd till föräldrar och barn med funktionsnedsättning att prata om blommor och bin - en kartläggande litteraturöversikt

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Åsa Edlund Dahl; Yvonne Spendler; [2021]
    Nyckelord :sexualitet; sexualundervisning; autismspektrumstörning; intellektuell funktionsnedsättning; celebral pares; föräldrar. sexuality; sex education; autism spectrum disorder; intellectual disorders; cerebral palsy; parents.; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna scoping review har syftet varit att söka efter forskning kring vilket behov föräldrar har av stöd för att kunna prata om sexualitet med sina barn som har funktionsnedsättning och om det finns beprövad intervention. Totalt nio artiklar har granskats som har innefattat barn med autismspektrumtillstånd (AST), intellektuell funktionsnedsättning (IF) och rörelsenedsättning (RH). LÄS MER

  4. 4. Lärares relationskompetens : och elever med autismspektrumtillstånd (AST) i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Annefrid Nielsen; Sara Härensten; [2020]
    Nyckelord :Autism spectrum disorders AST ; communication; intellectual disabilities; special schools; Student-teacher-relationships STR ; teacher´s relational competence; Autismspektrumtillstånd AST ; grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation; lärares relationskompetens; student–teacher-relationship STR .;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att synliggöra hur relationellt lärande fungerar i arbetet med elever med autismspektrumtillstånd (AST) inom grundsärskolan. För insamling av det empiriska materialet gjordes intervjuer med fem lärare i grundsärskolan och observationer av lärare i undervisningssituationer med elever med AST. LÄS MER

  5. 5. Peer Victimization of Children and Adolescents with Intellectual Disabilities : A Systematic Literature Review from 2000-2020

    Magister-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nida Ammar Rehman; [2020]
    Nyckelord :peer victimization; intellectual disabilities; biopsychosocial model; school; children; adolescents;

    Sammanfattning : Background: Children and adolescents with intellectual disabilities are at increased risk for peer victimization in schools. Due to the deficits in their social, cognitive, and adaptive skills, these children face greater challenges to stand up for themselves thus, facing continued victimization. LÄS MER