Sökning: "intensivperioder"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet intensivperioder.

  1. 1. Järvens (Gulo gulo) användning av daglegor

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Ecology

    Författare :Beatrice Andersson; [2021]
    Nyckelord :järv; Gulo gulo; daglega; temperatur; klimatförändring; värmereglering;

    Sammanfattning : I Sverige har järven (Gulo gulo) under flera decennier ökat i antal vilket har bidragit till att järven har återvänt till sitt historiska utbredningsområde i södra Dalarna och norra Värmland. Klimatförändringar tycks påverka utbredningen vilket kan leda till konsekvenser för boreala arter, till exempel järven. LÄS MER

  2. 2. Individuella insatser : En studie om speciallärares en-till-en-arbete med elever i lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Helena Eriksson; Christina Lindhe; [2019]
    Nyckelord :specialundervisning; intensivperioder; enskild undervisning; tidiga insatser; screening;

    Sammanfattning : The aim of the study is to examine the one-to-one interventions and methods used by special education teachers for pupils with reading disabilities. The study highlights how special education teachers plan, implement and evaluate the interventions, based on analysis of qualitative interviews. LÄS MER

  3. 3. Speciallärares och lärares praktiska arbete med tidigare insatser för att främja elevers språk-, skriv- och läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carin Johansson; AnnaLena Bodin; [2019]
    Nyckelord :Finlands skolresultat; fonem-grafem-koppling; fonologisk medvetenhet; framgångsrik läs- och skrivundervisning; läromedel; pedagogisk kartläggning; speciallärarrollen; tidiga insatser.;

    Sammanfattning : Syftet med självständiga arbetet är att belysa hur speciallärare och lärare beskriver sitt förebyggande arbete kring språk-, skriv- och läsutveckling genom tidiga insatser. Vi utgick från våra frågeställningar; Hur beskriver några speciallärare och lärare upptäckten av elever som ligger i riskzonen för att utveckla läs- och skrivsvårigheter? Vilka arbetssätt, metoder och läromedel använder några speciallärare och lärare för att arbeta förebyggande med språk-, skriv- och läsutveckling? För att besvara frågeställningarna har vi valt kvalitativa intervjuer med 7 speciallärare och 3 lärare som arbetar med elever från förskoleklass till årskurs 3. LÄS MER

  4. 4. Specialundervisning i matematik : Speciallärare och specialpedagogers arbete med elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Hulander; [2018]
    Nyckelord :specialpedagogik; speciallärare; specialmatematik; matematik; lågstadiet;

    Sammanfattning : InledningS peciallärare och specialpedagoger axlar en viktig roll för de elever som har svårigheter i bland annat matematik.  För att förstå hur dessa arbetar och finna framgångsrika metoder följer här en undersökning som berör deras arbetssätt, metoder och perspektiv i matematikundervisningen av elever i årskurserna F-3. LÄS MER

  5. 5. Tidiga insatser : En studie om speciallärares och specialpedagogers insatser för elever med svårigheter i sin inledande läsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Helena Skog; Anna Westman; [2017]
    Nyckelord :Inledande lässvårigheter; screening; intervention; specialundervisning; intensivperioder; enskild undervisning;

    Sammanfattning : The aim of the study was to investigate how schools identify primary school children with early reading difficulties and what kind of early intervention special education teachers use to support these students. This study also investigates early interventions that special education teachers con­sider to be effective. LÄS MER