Sökning: "intensivundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade ordet intensivundervisning.

  1. 1. Intensivundervisning som intervention - en pilotstudie om genomförbarhet av en intensivundervisning i multiplikation i årskurs 7-9

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Olsson Lotta; Hagström Åsa; [2023-08-07]
    Nyckelord :Intensivundervisning; intervention; multiplikation; representation; dialog; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Det finns mycket forskning om tidiga insatser i matematik och betydelsen av dessa. Till viss del finns det även forskning om hur tidiga insatser påverkar matematiklärandet i äldre åldrar. Däremot finns det inte så mycket forskning om eller material för genomförande av intensivundervisning för högstadiet. LÄS MER

  2. 2. Tal i bråkform : - En experimentell fallstudie, tier 3, om intensivundervisning för att stärka elevers förståelse för bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Hallbert; Jenny Olsson; [2023]
    Nyckelord :bråk; CRA; explicit undervisning; intervention; RTI; taluppfattning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka möjligheten att stärka förståelsen för bråk som tal hos elever med bristande taluppfattning, genom en kort intervention i matematik. I studien ingick fyra elever i årskurs 6 som alla är i svårigheter i matematik. Interventionen genomfördes under tre veckor och föregicks av en baslinjetestning. LÄS MER

  3. 3. En studie om hur speciallärare beskriver sitt arbete med att främja matematikutveckling i årskurs 4-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jessica Nyström; Åsa Mattiasson; [2023]
    Nyckelord :främjande insatser; hinder; identifiering; matematiksvårigheter; speciallärare;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att få mer kunskap om de erfarenheter som speciallärare undervisande i årskurs 4–9 har av att kartlägga, identifiera hinder och erbjuda stödjande insatser som främjar elevers matematikutveckling. Semistrukturerade intervjuer tillämpades och 12 speciallärare i matematik deltog. LÄS MER

  4. 4. Bråk som tal - en interventionsstudie : En experimentell fallstudie med enskild intensivundervisning om bråk som tal för elever i matematiksvårigheter i årskurs 5 och 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Bolling; Ernerudh Lina; [2023]
    Nyckelord :intensivundervisning; intervention; bråk; tallinjestimering; bråktalsjämförelse; single case design; explicit undervisning; CRA;

    Sammanfattning : Bråk är inkörsporten till rationella tal och en god förståelse av bråk ligger till grund för den enskilda elevens fortsatta matematikutveckling. Yngre elever, i de tidiga skolåren, har ofta en intuitiv förståelse för enkla bråk, men glappet till den mer formella undervisningen är stort. LÄS MER

  5. 5. Morfologiskt baserad intensivundervisning och upprepad läsning i åk 4 – en jämförande interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Pia Hörnkvist; Carina Lindgren; [2023]
    Nyckelord :läsutveckling; avkodning; språklig sårbarhet; läs- och skrivsvårigheter; speciallärare;

    Sammanfattning : Abstract This study examines intensive training with repeated reading, compared to intensive training in morphological knowledge among pupils who experience reading difficulties in grade 4. The focus is on decoding ability, spelling and word comprehension. LÄS MER