Sökning: "intensivundervisning"

Visar resultat 21 - 25 av 49 uppsatser innehållade ordet intensivundervisning.

  1. 21. Åtgärdsprogram i matematik och hur vi arbetar med dem i praktiken : En text- och intervjustudie i grundskolans tidigare år

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Caroline Zettergren; [2019]
    Nyckelord :Supportive educational measures; mathematics; mathematic difficulties; relational; categorical; survey; Åtgärdsprogram; matematik; matematiksvårigheter; relationellt; kategoriskt; kartläggning; åtgärder.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa och problematisera framställningarna i och problematisera framställningarna i åtgärdsprogram inom matematik samt att få insikt i pedagogernas bild av hur de arbetar med åtgärdsprogrammen i verkligheten och vilken syn de har på åtgärdsprogram. Vidare syftade studien till att ta fram riktlinjer för skrivandet av åtgärdsprogram för att det ska bli ett levande dokument som blir ett stöd för eleverna och pedagogerna. LÄS MER

  2. 22. Response to Intervention i matematik : - En väg att nå bestående och god taluppfattning?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Annica Rosberg Andersson; Jenny Stening; [2019]
    Nyckelord :Response to Intervention RTI ; intervention; Tier; number sense; automatization; early intervention; intensive instruction; mathematical difficulties; Response to Intervention RTI ; intervention; Tier Lager ; taluppfattning; automatisering; tidiga insatser; intensivundervisning; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med följande studie är att studera vilka bestående resultat som kan utläsas ett år efter en avslutad pilotstudie av en Response to Intervention (RTI) i grundläggande taluppfattning. En jämförelse har genomförts mellan en experimentgrupp och en referensgrupp, där referensgruppen inte tagit del av RTI. LÄS MER

  3. 23. Intensivundervisning i matematik i mindre elevgrupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Örtqvist; [2019]
    Nyckelord :automatisering; intensivundervisning; interventionsstudie; matematik; elevgrupper;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractÖrtqvist, Susanne (2019). Intensivundervisning i matematik i mindre elevgrupper. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 24. Kan en strukturerad intensivundervisning inomordinarie undervisningstid i matematik vara gynnsam? : En experimentell fallstudie om en intervention med enskild intensivundervisning för elever i svårigheter med taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Pettersson; Annika Östman; [2019]
    Nyckelord :Intensivundervisning; intervention; matematik; taluppfattning; tallinjeestimering; single case design; explicit undervisning; RTI; CRA;

    Sammanfattning : I den här studien undersöktes fyra elevers kunskapsutveckling och inställning till ämnet matematik under en period av tre veckors intervention. Syftet var att mäta om en enskild intensivundervisning i matematik inom ordinarie undervisningstid kunde vara gynnsam för elever i svårigheter med taluppfattning. LÄS MER

  5. 25. Att arbeta kommunövergripande med flexibel specialundervisning utifrån bedömningsstöden i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Daniel Magnusson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I läroplanen betonas att alla elever ska ges möjlighet att uppnå målen i läroplanen utifrån sina förutsättningar och ges stöd enligt behov. Men hur ger skolan stödet till de elever som har störst behov, och hur optimerar man de befintliga resurserna för specialpedagogiskt stöd när kommunernas kostnader ökar. LÄS MER