Sökning: "intention towards behaviour"

Visar resultat 1 - 5 av 99 uppsatser innehållade orden intention towards behaviour.

  1. 1. Främjande av hållbar konsumtion inom den lokala klädbranschen i Eskilstuna : En kvantitativ studie om hur konsumenters attityder och köpvanor inom hållbar konsumtion påverkas av kännedom och engagemang i projektet "Handla Hållbart för Eskilstuna"

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Tilda Ekhamre; Elin Löfgren; Julia Vång; [2024]
    Nyckelord :Teorin om planerat beteende; köpintention; hållbarhet; miljöoro; attityder; cirkulär ekonomi;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka och förstå konsumenternas attityder till hållbar konsumtion, samt att identifiera de faktorer som påverkar deras köpintention vid hållbar klädkonsumtion. Vidare strävar studien efter att belysa hur kännedom om och engagemang i projektet "Handla Hållbart för Eskilstuna" påverkar respondenternas lokala och hållbara konsumtionsbeteende. LÄS MER

  2. 2. The intention to continue with tract logging within Swedish forestry

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för byggnadsteknik, energisystem och miljövetenskap

    Författare :Matilda Ek; Josefin Zaar; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The forest contributes to many ecosystem services and Sweden places great hope in the forest for the green transition, which has created a debate in society concerning how the forest should be used. Based on the Theory of Planned Behaviour, attitudes, subjective norms, and perceived behavioural control were investigated amongst the Swedish foresters to evaluate their intention to continue with tract logging in favour of introducing alternative methods. LÄS MER

  3. 3. Brand Loyalty in the Context of Digital Food Retail : Understanding customer behaviour of meal kit delivery services towards brand loyalty: a focus on HelloFresh

    Magister-uppsats,

    Författare :Yiming Yuan; Ziying Lai; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Background: Despite an increase in popularity, the meal kit delivery service is facing the challenge of high cancellations and difficulty with customer retention. As it is a comparatively novel concept in the context of digital food retail, more scholarly research should be conducted. LÄS MER

  4. 4. DESIGNING FOR SUCCESS: ENHANCING E-COMMERCE PURCHASE INTENTION FOR ONLINE CLOTHING RESELLING PLATFORMS : A Mixed Method Multiple Case Study of Usability Factors and a Practical Usability Framework for Success

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Avdelningen för datateknik och informatik

    Författare :Jorge Vicente Nieto; Donja Hoorn; [2023]
    Nyckelord :Usability; multiple-case study; usability framework; website usability; second-hand apparel market; purchase intention; usability constructs;

    Sammanfattning : The Online Clothing Reselling Platforms (OCRPs) industry foresees ongoing significant market growth, building upon the expansion it has achieved in recent years. This trend makes it essential to understand how website usability factors affect consumer behaviour and identify practical opportunities for optimization in this specific context of e-commerce. LÄS MER

  5. 5. Balansgången mellan individuella intressen och det kollektiva ansvaret : En kvalitativ studie om unga kvinnors returbeteende vid köp av kläder via e-handeln

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofie Kagerstedt; Jasmine Khalil; [2023]
    Nyckelord :Returbeteende; attityd; intention; resursanvändning; tillfredställelse;

    Sammanfattning : Samhället jobbar kontinuerligt med att ta fram hållbara lösningar och strävar efter en cirkulär ekonomi för att minska avfall och överutnyttjande av resurser. Konsumenters returbeteende och företags returhantering via e-handeln, motsäger dock detta då det är en ohållbar praxis eftersom kläder idag slängs och bränns upp innan de brukats. LÄS MER