Sökning: "intentionellt lärande"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden intentionellt lärande.

  1. 1. Musik som en stämningsförmedlare - Pedagoger och vårdnadshavares vanor, brukande och syn på musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emilia Johansson; Martina Pedersen; [2020]
    Nyckelord :Barn; Förskola; Musik; Musikdidaktik; Musikundervisning; Pedagoger; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Med musikens påverkan på alla människor, syftar detta examensarbete på att musik är främjande för alla dimensioner inom oss; det emotionella, existentiella och kinestetisk-motoriska (Nielsen, 1998). Syftet med studien är att ur ett musikdidaktiskt perspektiv undersöka och analysera pedagogers och vårdnadshavares vanor, brukande och syn på musik. LÄS MER

  2. 2. Dold och avsiktlig variation - om hur innehållets behandling kan påverka elevers uppfattningar av representativ demokrati

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete

    Författare :Anna-Karin Frisk; [2010]
    Nyckelord :Lärandeobjekt; Learning Study; variationsteori; fenomenografi; erfarande; uppfattningar; kritiska aspekter; undervisning; undervisningsinnehåll; samhällskunskap; demokrati; representativ demokrati; intentionellt lärandeobjekt; iscensatt lärandeobjekt; erfaret lärandeobjekt;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka att om - och i så all hur - elevers uppfattningar av undervisningsinnehållet ändras, när olika delar av innehållet varieras och framhävs. Det som studerades var två lektioner i samhällskunskap med fokus på representativ demokrati och de deltagande elevernas uppfattningar om detta innehåll före och efter dessa lektioner. LÄS MER

  3. 3. Högstadieelevers syn på arbetssätt i skolan – ämnesövergripande undervisning i jämförelse med ämnesundervisning

    C-uppsats,

    Författare :Klara Niklasson; Paul Danielsson; [2010]
    Nyckelord :integrerat lärande; intentionellt lärande; konstru;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med denna undersökning är att studera om och i så fall hur arbetssätten i skolanskiljer sig mellan ämnesövergripande undervisning och ämnesundervisning. Vi studerar hur högstadieeleveruppfattar undervisningen bedriven enligt Lpo 94. LÄS MER