Sökning: "interaction in swedish classrooms"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden interaction in swedish classrooms.

  1. 1. Los efectos del uso de Duolingo como andamiaje para el aprendizaje de vocabulario del ELE

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Martin Morante; [2023-06-20]
    Nyckelord :ELE; Duolingo y ludificación; EFL; Duolingo and gamification;

    Sammanfattning : Duolingo is one of the most widely used gamification applications among people for learning vocabulary in Spanish as a foreign language (EFL) in Sweden. However, there is a scarcity of accredited research concerning the effects of gamification in EFL classrooms within the Swedish school context, with most studies focusing on university-level populations. LÄS MER

  2. 2. Exkluderande praktiker i grundskolans engelska klassrum : -En nexusanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Amir Ramulić; Charbel Sununu; [2023]
    Nyckelord :Exclusionary practices; Migrant-background pupils; Social action; Justified exclusion; English as a Second language; Subject hierarchy; Language hierarchy;

    Sammanfattning : In recent years, Sweden has seen a vast increase in the number of migrant-background pupils entering the school system. According to official policies, these students should be included in everyday school activities wherever possible. LÄS MER

  3. 3. Lärarens uppfattning och hantering av språkbarriärer hos andraspråkselever i matematikundervisningen: en intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Amanda Hedelin; Julia Aleskog; [2023]
    Nyckelord :Second language learners; languages barriers; digital tools; strategies; support; andraspråkselever; språkbarriärer; digitala verktyg; strategier; stöttning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Detta arbete handlar om i vilka lärsituationer lärare upplever språkbarriärer hos andraspråkselever i matematikundervisningen. Studien handlar även om att undersöka vilka strategier lärare använder sig av för att stötta andraspråkselever när språkbarriärer uppstår. LÄS MER

  4. 4. ”Försämrad läsförståelse leder till en mindre chans att lyckas” : En undersökning om undervisningsmetoder i läsförståelse, samt varför och hur verksamma lärare väljer dessa metoder.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jesper Larsson; Lova Rosberg; Eiman Rashed; [2023]
    Nyckelord :Adaptations; artifacts; cooperative strategies; elementary school; mediation; reading comprehension; sociocultural perspective; teaching methods; the circle model; the zone of proximal development; Artefakter; cirkelmodellen; grundskola; kooperativa strategier; läsförståelse; mediering; proximala utvecklingszonen; sociokulturellt perspektiv; stöttning; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka undervisningsmetoder som används av verksamma svensklärare i grundskolans klassrum för att utveckla elevernas läsförståelse i ämnet svenska men också hur och varför lärarna använder just dessa metoder. Denna undersökning bygger på svar inkomna från utskickade frågeformulär. LÄS MER

  5. 5. Transspråkande i undervisningen : En kvalitativ studie om hur svensklärare beskriver att transspråkande implementeras i det flerspråkiga klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Maggie Afrem; [2022]
    Nyckelord :multilingualism; second language learning; translanguaging; elementary school; multilingual pupils; language development; flerspråkighet; andraspråksinlärning; transspråkande; grundskolan; flerspråkiga elever; språkutveckling;

    Sammanfattning : I dagens skolor är allt fler elever flerspråkiga. De flerspråkiga eleverna bär med sig språket som en resurs i undervisningen och tenderar därmed att utveckla en djupare och bredare kunskap inom andraspråksinlärningen. LÄS MER