Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Varför Ava-tar de på allt? : En kvalitativ analys av hur visualiseringen av händers interaktion påverkar hur åskådare upplever världen i filmen Avatar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Cassandra Campbell; [2023]
    Nyckelord :Avatar; phenomenology; film phenomenology; perception; hands; cognition; narrative; narrative functions; embodiment; embody; immersion; science fiction; interaction; tactile; haptic; sensory; eye-hand-coordination; visual communication; communication; film; Avatar; fenomenologi; filmfenomenologi; perception; händer; hand; kognition; narrativ; narrativa funktioner; inlevelse; förkroppsligande; science fiction; interaktion; interaktionsdesign; taktil; haptik; öga-hand-koordination; sensorisk; upplevelse; visuell kommunikation; kommunikation; film; filmberättande; vargar; varg; teater; Naturskyddsföreningen; animation; rörlig bild; naturpolitik; narrativ; berättande; kommunikation; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en fenomenologisk studie som utreder hur visualiseringen av händer påverkar hur filmbetraktare upplever världen i filmen Avatar.  Analysen utreder tre scener från Avatar, som visar händer som interagerar med föremål som är okända för både filmkaraktärens och betraktarens del. LÄS MER

  2. 2. Folkbibliotekariers bedömning av terapeutisk potential hos skönlitteratur inför interaktiv biblioterapi

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnéa Martinsson; [2022]
    Nyckelord :folkbibliotek; interaktiv biblioterapi; kreativ biblioterapi; informell biblioterapi; kvalitet; skönlitteratur; urval;

    Sammanfattning : This thesis examines the selection of fiction made by librarians for the purpose of interactive bibliotherapy. The informants were four librarians at public libraries in north and middle Sweden. Methods used were semi-structured interviews and directed analysis of content with a theory driven approach. LÄS MER

  3. 3. Ambivalent encounters : A feminist exploration of human and feminised AI humanoid relations

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för genusvetenskap

    Författare :Sara Margret Sigurdardottir; [2022]
    Nyckelord :Artificial intelligence; robot embodiment; Klara and the Sun; artist robot; sex robots; affect; human-machine relations;

    Sammanfattning : Machines encoded with artificial intelligence (AI) are increasingly having influence in human social realms. Rapid technological advances have propelled encounters between humans and embodied AI humanoids from a subject of science fiction to a real-world phenomenon. LÄS MER

  4. 4. Bordsrollspel och narrativ kunskapsutveckling : Den informella inlärningens möjligheter för litteraturundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Fredrik Vågberg; [2021]
    Nyckelord :literature education; narratology; plot; litteraturdidaktik; literacy; narratologi; intrig; textuniversum; svenskämnet;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to study literature education using a tabletop role-playing game (TRPG) and in particular which knowledge about narratives that role-players have potential to develop during game sessions. In addition, the objective is to explore the use of the informal learning environment characterised by the TRPG medium, and provide suggestions on how teachers in Swedish upper secondary school can incorporate and further develop narrative knowledge in formal literature education. LÄS MER

  5. 5. Mia and the Orb : Using multi-modal interaction design for an intimate UTI home-based test experience

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sabina Nordell; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Medical technologies are increasingly moving into the home-setting, and they need to take potential users' experiences into account doing so. This paper explores how interactive point-of-care medical technologies can support and reassure potential users in their waiting during nighttime. LÄS MER