Sökning: "interagerande barn"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden interagerande barn.

  1. 1. "Vi kommer ju framåt för att alla är olika" : En kvalitativ studie om hur vårdnadshavare till barn med autism upplever samarbetet med skolan och skolans arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hampus Fred; Louisa Nordmark; [2021]
    Nyckelord :autism; vårdnadshavare; förståelse; anpassningar; samarbete; inkludering;

    Sammanfattning : Den här studien har undersökt hur vårdnadshavare till barn med autism upplever samarbetet med skolan samt vilka aspekter av skolans arbete med och stöttning av deras barn som de upplever som positiva eller negativa.  Som bakgrund till vår studie har vi utgått från debattinlägg om ämnet och en rapport som kartlagt anpassningar för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) i Uppsala län. LÄS MER

  2. 2. -Vad gör ni? : Pedagogers interagerande i den fria leken på förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nadia Charfa; Jenny Falk Lundberg; [2021]
    Nyckelord :Förskola; utomhuslek; fri lek; bråklek; makt; genus; barnperspektiv; barns perspektiv och normkritik.;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om förskolepedagogers interaktioner i barns lek med fokus på makt och genus. Metoden som används är kvalitativ och empirin samlas in genom icke-deltagande observationer. De som deltar i studien är förskolebarn och deras pedagoger på fyra förskolor i två olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. Barns interagerande i sandlådan : Sociokulturellt perspektiv på barns samspel i den fria leken utomhus

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Dominika Klich Olszowka; Nika Sabri; [2020]
    Nyckelord :lek; fri lek; sandlåda; sociokulturellt perspektiv; samspel; artefakter; mediering; proximala utvecklingszonen; förskola; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med följande studie är att undersöka barns sociala interaktion i den fria leken utifrån ett lärandeperspektiv. Undersökningen sker genom observationer av barn i förskolan som kommer senare analyseras med sociokulturella perspektiv som teoretisk ansats. LÄS MER

  4. 4. Drivkrafter för barns överträdelser i skolan : belysta ur ett struktureringsteoretiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogik

    Författare :Mats Andersson; [2020]
    Nyckelord :rules; conventions; power; agency; authority; structure; contradiction; unintended consequences; regler; konventioner; makt; agency; auktoritet; struktur; kontradiktion; oavsiktliga konsekvenser;

    Sammanfattning : Hur barn förhåller sig till regler har belysts i forskning som visat att barnen lägger stor vikt vid moralrelaterade regler. Hur barnen accepterar konventionella regler beror på vilken funktion regeln upplevs fylla. LÄS MER

  5. 5. Betydelsen av pedagogers förhållningssätt för barns möjligheter till inflytande i förskolans temaarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Jeppsson; [2018]
    Nyckelord :Inflytande; Interagerande; Kommunikation; Socialpsykologiskt perspektiv; Temaarbete; Yngre barn;

    Sammanfattning : Skolinspektionens rapport (2016) belyser pedagogernas undervisningsansvar men menar att det finns en otydlighet i hur undervisning i förskolan ska bedrivas och vems ansvar det är för hur ordet undervisning ska tolkas och konkretiseras. Jag vill med min studie belysa ett möjligt sätt att konkretisera detta begrepp till hur det kan omsättas till en avdelning bestående av två och treåringar. LÄS MER