Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 757 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Interaktion mellan axiell normalkraft och böjmoment enligt Eurokod 3:Dimensionering av stålkonstruktioner : En undersökning kring hur samtidig normalkraft och böjmoment hanteras enligt normerna, dess användbarhet samt skillnader

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Gustav Forsberg; Felicia Lundin; [2024]
    Nyckelord :Interaktion; Normalkraft; Böjmoment; Eurokod 3;

    Sammanfattning : Below in the report, the various methods available to calculate the interaction formulas for bending moment and normal force in steel columns are examined. The standards compared are SS-EN 1993-1-1:2005 Annex A, SS-EN 1993-1-1:2005 Annex B, SS-EN 1993-1-1:2022, CEN/TS 1993-1- 101:2022 and Fpr EN 1993-1-3:2023. LÄS MER

  2. 2. Multi-Parameter Modelling of Surface Electromyography Data

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Biomedicinsk teknik

    Författare :Ahmad Alosta; Josef Djärf; [2024]
    Nyckelord :Surface electromyography; modelling; Python; sEMG; decomposition; neuroengineering; motor unit; muscle; simulation; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Ytelektromyografi (sEMG) mäter skelettmuskelfunktionen genom att registrera muskelaktivitet från hudens yta. Tekniken kan användas för att diagnostisera neuromuskulära sjukdomar och som ett hjälpmedel vid rehabilitering, biomedicinsk forskning och för interaktion mellan människa och dator. LÄS MER

  3. 3. Exploring older adults' interaction with a gamified memory task. A pilot study to assess usability of the 'Brain Blossom' game

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Hanna Persson; Vida William-Olsson; [2023-11-20]
    Nyckelord :gamified memory task; explorative study; biometric data; user experience; användarupplevelse; gamifierad minnesuppgift; explorativ studie; biometrisk data;

    Sammanfattning : The research employed a qualitative methodology to gather insights regarding the performance, as well as the emotional and physiological reactions of older adults engaging with the "Brain Blossom" game over three sessions. This was achieved by utilizing self-reported information, encompassing tools such as the Self Assessment Manikin scale and usability experience (UX) questionnaires. LÄS MER

  4. 4. PATIENTERS UPPLEVELSE AV ISOLERINGSVÅRD VID INFEKTIONSSJUKDOMAR En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jennie Boulwen; Hanna Persson; [2023-06-26]
    Nyckelord :Isoleringsvård; patienter med infektionssjukdomar; somatisk slutenvård och upplevelser.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det finns olika skäl till att patienter vårdas i isolering. Infektionskänsliga patienter med nedsatt immunförsvar kan behöva skyddas från att bli smittade och patienter som bär på smittsamma sjukdomar behöver isoleras för att inte sprida smitta vidare. LÄS MER

  5. 5. Reflections on One’s Own Body : An Approach to the Potential of Self-Image in HCI

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Rebeca Blanco Cardozo; [2023]
    Nyckelord :soma design; first-person perspective; self-image; embodied interaction; self-fashioning technologies; soma design; förstapersonsperspektiv; självbild; förkroppsligad interaktion; self-fashioning teknik;

    Sammanfattning : Self-image and the way we present ourselves to the world are highly relevant in today’s society, fostered to some extent by the ubiquitous use of technology. For example, the idealized body image that is disseminated in the media and on social networks can affect the relationship we have with ourselves. LÄS MER