Sökning: "interaktion och kontextualisering."
Hittade 4 uppsatser innehållade orden interaktion och kontextualisering..
1. Från glosor till begreppskort : Ett utvecklingsprojekt av mellanstadieelevers begreppsförståelse i engelska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : During my four years as a teacher student I have identified a lack within pupils’ conceptual understanding of the English language. Teachers in grade 4-6 often work with weekly vocabulary tests regardless of their inadequacy. LÄS MER
2. Att främja elevers språkutveckling i samhällsorienterande ämnen : En kvalitativ studie om lärares arbete med ämnesbegrepp i mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Research claims that fourth grade teachers avoid working with language development in subject teaching. The purpose of this study is therefore to examine whether this hypothesis is confirmed in practice, and in that case analyze how the teachers work with language and subject concepts in the society-oriented subjects. LÄS MER
3. Språkstödjande undervisning i de naturorienterade ämnena : En studie i grundskolans år 4-6 utifrån lärares perspektiv på undervisning
L2-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktikSammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa och tillföra ämnesdidaktisk kunskap kring språkstödjande undervisning i de naturorienterade ämnena i grundskolans årskurser 4-6. Studien ställer upp tre forskningsfrågor som handlar om hur några lärare beskriver sin undervisning i de naturorienterade ämnena utifrån ett språkligt förhållningssätt, vilka praktiska tillvägagångssätt de väljer att använda samt hur dessa val syftar till att skapa förståelse för ämnesspecifikt innehåll hos eleverna. LÄS MER
4. Språkutvecklande ämnesundervisning i ett flerspråkigt klassrum : En fallstudie av en lärares sätt att organisera sin undervisning och dennas uppfattning om faktorer som bidrar till att möjliggöra arbetet.
M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutvecklingSammanfattning : Med stöd i de nuvarande styrdokumenten finns möjlighet att organisera undervisning som i högre utsträckning skulle gynna flerspråkiga elevers skolframgång. Att ett stort antal elever med annat modersmål än svenska lämnar grundskolan med ofullständiga betyg är ett tecken på att dessa möjligheter inte utnyttjas. LÄS MER