Sökning: "interaktionens betydelse"
Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden interaktionens betydelse.
1. Lärares utsagor om gynnsamma arbetssätt i strävan mot en likvärdig skola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Upplevelser som vi erfarit under vår tid som lärarstudenter fångade vårt intresse för andraspråkselevers möjligheter till språk- och kunskapsutveckling i en förstaspråkskontext. Syftet med studien blev således att undersöka vilka arbetssätt lärare inom de samhällsorienterande ämnena uppfattar som stödjande för andraspråkselevers språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER
2. Den muntliga interaktionens betydelse för elevers läsutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur svensklärare i F-3 resonerar om den muntliga interaktionens betydelse för elevers läsutveckling samt på vilka sätt lärarna använder sig av det muntliga i läsundervisningen. Studien grundar sig i teori som ser läsning som något som utvecklas i en meningsfull och social kontext. LÄS MER
3. Socialarbetares upplevelser av emotioner och dess påverkan i det klientnära yrket : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att sammanställa forskning som belyser socialarbetarens egna erfarenheter av emotionellt arbete. Syftet var även att undersöka på vilket sätt emotioner hanteras i det klientnära arbetet och hur det påverkar socialarbetare. LÄS MER
4. Individen i fokus En studie om att synliggöra individanpassningsstrategier inom kommunala vuxenutbildningens grundläggande och gymnasiala kurser
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte:Studiens syfte är att synliggöra lärares individanpassningsstrategier och att utröna möjligheter och svårigheter för individanpassning i vuxenutbildningens teoretiska kurser på grundläggande och gymnasial nivå. Studien ingår i skolans utvecklingsarbete med målet att införa ett kollegialt utbyte av strategier för individanpassning genom lektionsbesök och reflekterande samtal. LÄS MER
5. Erfarenheter av interprofessionell samverkan både inom och mellan vårdnivåer för vuxna personer med diabetes
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Personer med diabetes vårdas inom kommunal vård, primärvård, specialistvård samt slutenvård. Inom dessa vårdnivåer arbetar flertalet professioner, och för att vården av personer med diabetes ska utgår från samma gemensamma mål, är det nödvändigt med god samverkan både mellan vårdnivåer samt inom de professioner som är involverade i diabetesvården. LÄS MER