Sökning: "interaktiva artefakter"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden interaktiva artefakter.

  1. 1. Tower? Yes, plane? : En kvalitativ studie av fjärrstyrd flygledningsmiljö

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Dragoljub Blagojevic; Jenny Juliano; [2022]
    Nyckelord :Remote Air Traffic Control; Computer Supported Cooperative Work CSCW ; Human-Computer Interaction HCI ; Distributed Cognition; Fjärrstyrd flygledning; Computer Supported Cooperative Work CSCW ; Human- Computer Interaction HCI ; Distributed Cognition;

    Sammanfattning : En modernisering av Air Traffic Management pågår för att hållbart hantera den förutsedda ökningen av flygtrafik fram till år 2035. Som en del av denna modernisering har Saab AB utvecklat en produkt, “Digital Tower”, som möjliggör att flygtorn kan fjärrstyras genom ett system av kameror. LÄS MER

  2. 2. Stöttor i digitalisering : En kvalitativ intervjustudie om stödfunktioner för medarbetare i en digitaliseringsprocess

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fredrika Engelin; Albin Lewin; [2021]
    Nyckelord :Digitalization; Employee; Retail; Scaffolding; Digitalisering; Medarbetare; Detaljhandeln; Stöttor;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att få en djupare förståelse för vilka olika former av kompetensutveckling som aktualiseras av digitalisering inom detaljhandeln. Två forskningsfrågor har formulerats. LÄS MER

  3. 3. Real-time Ray Traced Ambient Occlusion and Animation : Image quality and performance of hardware- accelerated ray traced ambient occlusion

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Fabian Waldner; [2021]
    Nyckelord :Ambient occlusion; ray tracing; real-time; animation; Ambient ocklusion; strålspårning; realtid; animation;

    Sammanfattning : Recently, new hardware capabilities in GPUs has opened the possibility of ray tracing in real-time at interactive framerates. These new capabilities can be used for a range of ray tracing techniques - the focus of this thesis is on ray traced ambient occlusion (RTAO). LÄS MER

  4. 4. Gympa på skärmen : En kvalitativ studie om IKT-stöd i undervisning i idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Adnan Herco; [2017]
    Nyckelord :IKT; idrott och hälsa; undervisning; interaktiva spel; multimedia;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka elevernas upplevelser och erfarenheter av IKT-stöd i undervisningen i idrott och hälsa och hur användningen av IKT bidrog till deras lärande. Den metod som användes i studien var kvalitativa intervjuer genom stimulated recall och nio elever från en högstadieskola intervjuades. LÄS MER

  5. 5. Obekvämt Normalt : En kollektion interaktiva artefakter inspirerad av unga vuxnas psykiska ohälsa

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för design (DE)

    Författare :Jennie Söderlund; [2016]
    Nyckelord :Design; Hållbarutveckling; Psykisk ohälsa; Unga vuxna; Konceptdesign;

    Sammanfattning : Unga vuxnas psykiska ohälsa har tredubblats de senaste 25 åren och fortsätter att öka. De unga vuxna är själva oroliga för denna extremt ohållbara utveckling som beräknas bli en stor samhällsutmaning. Psykisk ohälsa är ett komplext och tabubelagt ämne som vi sällan pratar om. LÄS MER